Guide pro začátečníky – 2. díl

V předchozím díle jsme lehce naťukli historii karetní hry Wastelands, nyní se však podívejme blíže na samotnou hru.

Asi vás nepřekvapí, že cílem hry je porazit protivníka. Hraje se systémem 1vs1, na jedné straně sedíte vy a na druhé váš protihráč, který se logicky snaží o totéž – porazit vás. Vyzkoušel jsem i hru 2vs2 😀 Až na občasné hádky, která karta má jakou přednost při hraní, se jedná o skvělé zpestření, zatím se však tento koncept na turnajích nehraje a lze jej doporučit jen zkušeným hráčům.

Pokud jste si již koupili nějaký ten balíček nebo netrpělivě čekáte, až vám dojde, otevřete ho a nasajete nezaměnitelnou vůni (ano vůni) nových karet, na co se můžete těšit?

Starter – obsahuje 40 karet (3 vzácné) + tištěná pravidla

Booster – obsahuje 21 karet (2 vzácné) + může obsahovat doplňková pravidla přímo k dané edici

Dále máte možnost si všechny karty prohlédnout na našem eshopu, kde je samozřejmě lze i koupit. Pakliže jste nedočkaví a chcete rovnou vědět, jaké všechny karty existují a podívat se, co která umí, můžete. Karty na eshopu jsou ty samé, jaké lze získat při rozbalování balíčků či při jejich koupi jako kusovky. Většinou se však vyplatí koupit několik starterů / boosterů a na základě karet, které rozbalíte, dokoupit kusovky tak, abyste si seskládali váš vysněný herní balík. Karty samozřejmě můžete i vyměňovat s kamarády, hráči, sběrateli…prostě napříč českou Wastelands komunitou.

Vytáhnete karty a začnete netrpělivě projíždět celý obsah balíčku, jaké „štěstí“ se na vás usmálo. Kromě obrázků (všichni máme rádi obrázky) si asi ihned povšimnete, že jsou karty barevně odlišeny. Každá karta totiž spadá pod jednoho z bohů Ghally (Země přeživších). Na vás potom je najít si ty „správné bohy“ pro vaši strategii a porazit bohy nepřítele. Ano, takhle napsané to zní strašně, ale svým způsobem je to pravda. Každý bůh se totiž vyznačuje jiným pojetím hry. Sice u všech najdete bojovníky, předměty, magii aj., ale podstata je v kombinování karet daného boha s jinými bohy, v tom tkví síla i potenciální slabost vaší strategie. Dalo by se říci, že každý bůh disponuje „obecnými“ kartami, které by mohly být přiděleny jakémukoli jinému bohovi (různé efekty, předměty, karty zaměřující se na rušení hry protivníka atd.), pak jsou ale karty, které se k jiným bohům zase absolutně nehodí.

Karty rozdělujeme na bojovníky (bytosti, osobnosti, avataři), magii (očarování, kouzla, zaklínadla), předměty, stavby a zóny (sféry), úrovně a odbornosti. Nutno podotknout, že dělat finální rozdělení karet po aktuálně dvou vydaných edicích ještě není to pravé ořechové, ale jistou představu si uděláte.

Seznam bohů:

 Bufa – dal by se popsat jako speciální bůh, který pro hru přináší zpestření v podobě svých karet, kterých je však velmi málo, můžete se na ně podívat na eshopu v kusovkách

 Dornodon – pán ohně a temné magie, Sauron k pohledání:

  • Bojovníci – skřeti, varkaudaři a qwargové (něco jako termiti) tvoří jeho základní bojové jednotky. Sami o sobě jsou většinou slabší, ale protože jich jsou kvanta a skoro každý bojovník nějak podporuje další své soukmenovce, určitě takovou armádu chcete.
  • Magie – pokud rádi grilujete, pusťte se do svého soupeře kombinací ohnivých magií, které z něho udělají doslova pečené kuře.

Elenios – bohyně lásky a (de)mentální magie:

  • Bojovníci – svou filozofií nemá daleko k Raiovi, proto zde najdeme draky, pegase, ale i šotky. Jsou zde bojovníci, jejichž schopností je změna vlastníka – jako v případě magie. Zde jedna malá perlička, jako bohyně lásky měla Elenios vždy ty „nejsexističtější“ bojovníky.
  • Magie – tato bohyně si ráda hraje s kartami (vlastníky), proto není divu, pokud hrajete za Elenios, jak lze jednoduše „přebrat“ karty soupeře ve svůj prospěch.

 Fairlight – bůh hračička, jeho síla tkví ve vynalézání, magii a různých předmětech:

  • Bojovníci – určitě se nejedná o boha, kde byste měli hledat ty „nejsilnější“ bojovníky, ucelenější jednotkou jsou pegasové, jinak je to všehochuť a různorodost sama.
  • Magie – magie je zaměřená především na generování KB, rušení kouzel soupeře a discard (odhození) soupeřových karet.
  • Předměty – jeden z mála bohů, u kterých má smysl přidat i tuto kategorii. Hlavním cílem těchto karet není vyloženě nějaké super kombo, které vám vyhraje hru, ale do značné míry znevýhodňují soupeře resp. zvýhodňují vás pro další průběh hry.

Chara-din – bůh chaosu a totálního rozvratu:

  • Bojovníci – zde najdete ty nejroztodivnější kreatury a monstra s různými schopnostmi a efekty, některé efekty se zaměřují na discard protivníkových karet na hřbitov / do nicoty.
  • Magie – zde by se daly karty magie charakterizovat jako „poraz svého soupeře tak, že mu nezůstanou žádné karty“, když se k tomu přidají ještě i schopnosti bojovníků, bude soupeř víc odhazovat než hrát.

 Leah – pán podsvětí, nekromant, má neomezenou moc nad nemrtvými a nad smrtí:

  • Bojovníci – vysávání životů, oslabování bojovníků nepřítele, tahání nemrtváků ze hřbitova zpět do hry či přímo vyvolávání nových nemrtváků; vampýři, upíři, kostlivci…prostě vše pro ty pravé milovníky „smrti“.
  • Magie – méně magie, než u jiných bohů, ale to bohatě vynahradí schopnosti bojovníků, kteří do značné míry suplují efekty magie, vysávejte životní energii a házejte protivníkovi bojovníky na hřbitov.

Neutrální karty (bezbarvé) – nepřísluší žádnému bohu, ale najdete zde prakticky ty samé typy karet + navíc zóny /sféry, úrovně a odbornosti:

  • Zde najdeme od každého něco a generály. Tyto karty mají za cíl lehce pozměnit pravidla hry. Někdy se jedná o změnu kosmetickou, jindy vám může vyhrát hru. Určitě si tyto karty projděte.

Raia – bůh dobra a světla, ochránce všehomíra a vyznavač pořádku:

  • Bojovníci – kdo má rád létavce, je Raia bůh pro něj, hemží se to tu samými draky, gryfy, fénixy a pegasy.
  • Magie – u tohoto boha se v rámci magie setkáte především s kartami, které buď zraňují daného hráče/bojovníka anebo léčí, popřípadě můžete rušit karty soupeře.

 Rhatt – pokud by měli mít obyvatelé Pandory (film Avatar) svého boha, byl by jím nejspíše Rhatt:

  • Bojovníci – sami o sobě vám určitě hrůzu nenaženou, ale zkuste odporovat armádě, kde se ganoidi rodí jako houby po dešti.
  • Magie – různorodá magie, možná vás zaujme pár „čistících“ karet, které udělají volno na hrací ploše a pro koho jiného, než zase pro vaše otravné a všudypřítomné ganoidy.

  Sheran – bohyně míru, života, přírody…prostě ztělesnění Matky Země, taktéž se vyžívá v jedech:

  • Bojovníci – pavouci, štíři, žravé rostliny, šamani, lesní zvířata – prostě vše pro milovníky různých lesních a pralesních potvor, asi netřeba dodávat, že mnoho z nich je jedovatých.
  • Magie – ještě víc jedu pro všechny, sem tam se objeví i léčitelská magie.
  • Předměty – aby toho jedu nebylo málo, tak přidáme další.

 Tharr – bůh války, má velmi silné bojovníky, které ještě vylepšuje zbraněmi a zbrojí, absolutně nesnáší magii:

  • Bojovníci – obři, minotauři, goblini…velmi silní bojovníci, když se dostanou na hradby, nezůstane kámen na kameni a protivníka zadupají do země.
  • Magie – i odpůrce magie se bez ní neobejde, nečekejte však rušení protihráčovy hry, spíše se připravte na to, že vaše armáda bude neporazitelná.

 

Každý bůh má své pro a své proti a je jen na vás, kterého si vyberete. Může se stát, že vám to s některým bohem půjde lépe a s některým hůře, ale o tom taky hra je – najít si tu svou hru, která bude účinnější než hra soupeře. Mnoho profi hráčů má několik různých hracích decků a střídají je. Dlouhodobě by šlo vypozorovat, že někteří bohové mají oproti jiným navrch. To vychází jednak z podstaty jejich filozofie a pak taktéž autoři hry zjistí, že v dané edici posílili/oslabili nějakého boha, které v další edici zase pěkně nakopnou. Může se tedy stát, že váš nepřekonatelný balík za aktuálně vydaných edic (Vládce osudu, Věčnost) bude upřednostňovat nějaké bohy a s vydáním nové edice se karta obrátí a vy do své herní strategie použijete bohy úplně jiné. Nelze tedy říci, že by byl jeden bůh k ničemu a druhý jasně vítězil nad všemi. Hra se průběžně vyvíjí. Hlavním faktorem celé hry však nejsou bohové, ale vy. No a do jisté míry taktéž faktor štěstíčka, jak vám karty dojdou do ruky a které komba s nimi dokážete zahrát. A o tom Wastelands jsou. Žádná hra nebude stejná a vždy budete postaveni před nové a zapeklité situace.

Herní balík + popis na karty:

Herní balík se pro standardní hraní (turnaje) skládá z alespoň 45 karet, kde můžete mít zastoupeny karty až 4 bohů + neutrální, jednu kartu však můžete mít v balíku max. 3x. Jak tedy vidíte, můžete kombinovat Leahovy nemrtváky a Eleniosinu lásku a mentální magii, ačkoli zrovna ti dva by spolu za jeden stůl nesedli. Jedná se spíše o takové pozadí celé hry, při samotné hře je potom jedno, jak máte karty namíchané (pokud splňují výše zmíněné). Některé efekty a karty jednoho boha mají dokonce větší boost efekt na karty jiného boha, když se dobře zahrají. To už je ale na vás zjistit, jaké kombinace k sobě jdou a které naopak nikoli.

 

Shrnuli jsme tedy jakési pozadí celé hry, charakteristiku daných bohů a nyní se pojďme podívat na samotnou kartu. Jak se na ní orientovat? Nejlépe nám poslouží tento obrázek (je taktéž obsaženo a vysvětleno v pravidlech):

1 – Vyvolávací cena karty – nejčastěji za KB (kouzelné body), karty však lze vykládat i pomocí jiných cen (komponenty, stavitelé, obětina, nekromancie) – o jednotlivých výrazech si povíme v některém z dalších dílů

2Název karty – takto karta se jmenuje Kru-bla, každá karta má své pojmenování

3 – Edice – znak dané edice, ve které karta vyšla

4 – Ilustrátor karty – fakt to chceme za ty obrázky vědět?

5 – Typ (popř. podtyp) karty – bojovník, předmět, očarování, stavba atd.

6 – Bůh – příslušenství dané karty pod patřičného boha

7 – Vlastnost – u bojovníků „ruka“ či kosti (komponenty), bližší specifikace magie, typ předmětu (kov) a další blíže určující vlastnosti karty

8 – Létání – pouze u bojovníků a značí, že bojovníci při úspěšném vyložené přicházejí do hry aktivní

9 – Popis karty – text s popiskem, co se při zahrání karty stane či se může stát

10 – Bla bla sloupek – některé karty jsou doplněné nějakým bonmotem nebo hláškou

11 – ÚČ – útočné číslo bojovníka

12 – Ž, SB – životy bojovníka anebo strukturální body u budov

13 – Rok vydání, distributor – to stejně nikdo nečte

 

V dalším díle si povíme něco o tom, jak svůj první balíček seskládat, aby to nebylo jen náhodné smíchání karet. S takovým herním balíčkem byste sice mohli hrát, ale aby byly síly vyrovnané, stejně „nesmyslně“ by musel mít sestavený balík i váš soupeř, jinak se projeví převaha logicky konstruovaného decku a půjdete od porážky k porážce…to přece nechcete že? Tak zase příště.

Komentáře