HOW TO PLAY: Rhatt (Legendy)

Vítejte u pokračování rubriky, která se věnuje jednotlivým kartám do nejmenšího detailu – tedy How To Play. Vždy se podíváme na jednu edici a jednoho boha. U daných karet probereme nejen, jak se chovají samotné, ale jak se správně hrají v souvislosti i s jinými kartami (pokud bude nutné vysvětlení). Tyto interakce mezi kartami se poté objeví ještě samostatně v jiné rubrice popř. budou součástí Lexikonu. Celá tato rubrika bude taktéž odsouhlasena rozhodčími Wastelands, Může se stát, že se i nyní vyskytne herní situace, ke které tu nebude žádná vysvětlivka, výklad pravidel je nejednoznačný a není nic ani v Lexikonu. V takovém případě nám dejte určitě vědět a rozhodčí se s danou situací vypořádají. Poté se jejich verdikt objeví i u příslušných karet. Nebudu se však zaobírat vysvětlováním pojmů, které jsou uvedeny a popsány v pravidlech, konkrétní pojmy, které se týkají jen karet v tomto článku, najdete pod kartami.

Rhatt:

Rhatt v edici Legendy má spíše podpůré karty do kombinace s kartami z jiných edic. Opět karty do ganoidského balíku, hodně karet s Blokováním, pár Bomtarových karet, čistící Samantha a nevyzpytatelný Zelenáč.


Bludné bulvy – 2 KB

Blokování: 2.

Zraní cílového bojovníka za 4 Ž, nebo cílový hráč zahodí 2 karty, nebo získáš 4 KB.

Komentář:

Sníží maximální hranici KB protihráče o 2. Vybíráte jednu ze tří možností.

 

 

 

 

 

 

Bomtarova kniha kouzel – X Komponentů

X je minimálně 2.

Během vyložení si zvol X schopností:

Anti-magie: 2;

Blokování: 3;

Znič cílovou kartu;

(P): získáš 2 (komponenty);

(P): lízni si kartu;

Trest: 9 Ž.

Komentář:

Opravdu skvělý předmět, jenž je tak univerzální, že může být součástí prakticky každého balíku. První 3 schopnosti jsou jednorázové hned po vyložení karty, další dvě schopnosti můžete používat každé kolo pravidelně. Nezapomeňte si ale poznačit, které schopnosti jste knize zvolili, všechny ostatní jakoby neexistovaly. X tedy může být min, 2 a maximálně 5. Další schopnost Trest potom odradí soupeře od toho, aby vám ji přebral/zničil.

 

Bomtarovo veto – 1 KB

Blokování: 1.

Přeruš kartu magie.

Nevýhoda: pokud byla vyvolávací cena přerušené karty 4 KB a více, její vlastník si lízne kartu.

Komentář:

Sníží max. hranici soupeřových KB o 1. Karta vzácnosti „R“ je to jen pro její vyvolávací cenu, jinak se jedná o obyčejnou a ničím výjimečnou reakci. Co se týče nevýhody, vlastník přerušené karty si lízne kartu tehdy, pokud byla vyvolávací cena karty 4 KB a více. Tím více je myšleno i cokoli jiného, např nekronomie. Pokud byla vyvolávací cena karty 3 KB (a třeba cokoli dalšího), již si její vlastník nic nelízne.

 

Bomtarův řád – 1 KB

Blokování: 1.

Znič cílovou kartu.

Nevýhoda: pokud byla vyvolávací cena zničené karty 4 KB a více, její uživatel si lízne kartu.

Komentář:

Sníží max. hranici soupeřových KB o 1. Velmi podobná karta jako Bomtarovo veto, ale tato ničí cílovou kartu a nejedná se o reakci. Co se týče nevýhody, vlastník přerušené karty si lízne kartu tehdy, pokud byla vyvolávací cena karty 4 KB a více. Tím více je myšleno i cokoli jiného, např nekronomie. Pokud byla vyvolávací cena karty 3 KB (a třeba cokoli dalšího), již si její vlastník nic nelízne.

 

 

Ganoidský paraprotektor – 2 KB

Anti-magie: 1.

[K2]: Obětuj svého ganoida: přeruš zdroj, který má efekt na jednoho nebo více tvých ganoidů, nebo si cílový bojovník nebo hráč vyléčí 3 Ž.

Komentář:

Vyložení této karty nelze přerušit magií z ruky. Paraprotektor je karta tří efektů, které můžete využít během každého kola hned dvakrát, tedy i v kole soupeřově. Můžete přerušit zdroj soupeře, můžete vyléčit o 3 Ž sebe nebo svého bojovníka – funguje i jako ŽIZEF.

 

 

 

 

Ganoidský vejcorod – 2 KB

Anti-magie: 1.

(P): vylož si pasivně do zálohy kartu Ganoidské mládě.

Komentář:

Vyložení této karty nelze přerušit magií z ruky. Základní bojovník do ganoidského balíku, který vám bude generovat mláďata. V kombinaci s Pánem ganoidů jistě prasárna.

 

 

 

 

 

Líný ganoid – 2 KB

Tuto kartu můžeš vyložit pouze v případě, že máš na bojišti ganoida.

Anti-magie: 0.

Karty tvého protihráče s vyvolávací cenou 3 a méně jsou o 1 KB dražší.

Komentář:

Vyložení této karty nelze přerušit magií z ruky. Z nouze ctnost, slabý bojovník a jeho schopnost není taky bůhvíjaké terno. Ale pokud Líného ganoida vyložíte do hry hned třikrát, to už soupeřovy karty pěkně prodraží, jelikož se efekty zdražení sečtou. Líný ganoid se odvolává na základní vyvolávací cenu.

 

 

 

Magické hodiny – 1 Komponent

Blokování: 1.

Místo placení  můžeš obětovat 2 Ž.

(P), obětuj Magické hodiny: ukonči kolo cílového hráče.

Komentář:

Sníží max. hranici soupeřových KB o 1. Skvělá vlastnost, pokud nechcete pustit hráče v jeho kole do hry. Pamatujte ale, že se mu v přípravné fázi vše vyhodnotí, přičte si KB i si lízne kartu. Taky má právo ve svém kole zahrát kartu jako první, až poté můžete jeho kolo Magickými hodinami ukončit. Pokud nic zahrát nechce nebo bude chtít rovnou přejít k fázi boje, můžete mu kolo ukončit i tak, protože evidentně nejeví snahu ve své hlavní fázi cokoli vyložit. Pokud vám magické hodiny pasivuje soupeř, nemůžete efekt Magických hodin použít. I pokud je karta okopírována např. Malým Zanem či Dominantními molekulami, lze je obětovat a využít efektu Magických hodin.

 

Obětní ganoid – 1 KB

 

Obětuj: cílový bojovník je zraněn za 2 Ž, nebo si lízni 2 karty na konci kola.

Komentář:

Opravdu obětní karta, pro nic jiného se prakticky nehodí. Ale samotný efekt není úplně marný.

 

 

 

 

 

Samantha – 2 KB, 2 Nekronomie

Blokování: 2.

Obětuj Samanthu: Všechny karty na bojišti jsou zničeny (tuto schopnost můžeš použít, pokud je na bojišti 4 a více karet).

Komentář:

Sníží max. hranici soupeřových KB o 2. Karta pro jeden jediný účel, smést všechny karty z bojiště. Výhodné v případě, kdy vy nemáte ve hře skoro nic a soupeř hodně karet. Vyvolávací cena Samanthy je sice drsná, ale stojí za to. Jako vládce osudu může být i dobrým bojovníkem.

 

 

 

Trapéz – 1 Komponent

Blokování: 1.

Na začátku každé závěrečné fáze získáš tolik , kolik jsi vykládal karet předmětů ze své ruky v tomto kole.

(P), 2 KB, obětuj Trapéz: najdi si v balíčku kartu Xed, artista a vezmi si ji do ruky.

Komentář:

Sníží max. hranici soupeřových KB o 1. Trapéz lze obětovat, i pokud Xeda, artistu v balíku nemáte. Balík prohledat a následně zamíchat můžete. Nejedná se o porušení pravidel, jako třeba u vyhledávání zóny.

 

 

 

Vyhlazení – 5 KB

Pokud vykládáš Vyhlazení v prvních třech kolech, můžeš místo placení 4 KB z vyvolávací ceny obětovat 4 Ž. Všechny reakce na tuto kartu jsou v prvních třech kolech o 2 KB dražší.

Znič cílovou kartu a odlož ji do nicoty.

Podívej se do ruky protihráče. Pokud má na ruce kartu se stejným názvem, zahodí ji také do nicoty.

Komentář:

Můžete pro snížení vyvolávací ceny obětovat pouze 4 Ž, ani více ani méně. Zničíte cílovou kartu do nicoty a pokud má protihráč na ruce tu samou kartu, odhodí ji do nicoty také.

 

 

 

Xed, artista – 2 KB

Blokování: 1.

(P), 1 KB, zamíchej si předmět s vyvolávací cenou X do balíčku: najdi si v balíčku předmět, který má vyvolávací cenu X a vylož jej na bojiště.

Komentář:

Sníží max. hranici soupeřových KB o 1. Průměrný bojovník u něhož je zajímavější spíše jeho schopnost. Zamícháte jeden přdmět s vyvolávací cenou X do balíčku a potom si můžete vytáhnout ten samý nebo jiný, ale opět v té samé vyvolávací ceně. Např. u Bomtarovy knihy kouzel si musíte poznačit, za kolik byla do hry skutečně vyložena. Nelze takto vyhledat předměty s jinou vyvolávací cenoou.

 

 

Zelenáč  – X KB

 

Během vyložení si zvol X schopností:

Létání;

Magický útok a Jed-4;

Rezistence a Síť;

Anti-magie: 1.;

Blokování: 3;

Život: 1.;

+3 ÚČ;

+3 Ž;

+2/+1;

Trest: 6 Ž.

Komentář:

Nejkreativnější karta. Pokaždé ji můžete zahrát pro jiný efekt anebo rovnou pro všechny? Jste limitováni jen množstvím KB. Může to být vyložena jako totálně nepoužitelná karta, např. kdy nemáte KB a potřebujete rychle aktivního bojovníka, tak Zelenáče vyložíte za 1 KB. Můžete ho ale nabušit všemi schopnostmi a stane se jednou z top karet v balíku. Za jeho vyložení tedy utratíte 0-10 KB. Lze hrát i za 0 KB jako bojovník, který přijde klasicky pasivně do zálohy a nic neumí.

 

Zlatá guguzela – 1 Nekronomie

Blokování: 1.

(P), zahoď kartu do nicoty: lízni si kartu.

(P), 2 KB: lízni si kartu.

(P), obětuj Zlatou guguzelu: přeruš kartu s vyvolávací cenou 1 KB.

Komentář:

Sníží max. hranici soupeřových KB o 1. Každé kolo můžete guguzelu aktivovat a vybrat si jednu ze tří možností. Buď si přes ni líznete kartu nebo přerušíte soupeři kartu s vyvolávací cenou 1 KB (reakce).

 

//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

 

Anti-magie: X

Pokud vidíte na kartě nápis Anti-magie: X, znamená to, že karta nemůže být přerušena žádnou kartou magie. Funguje, pokud je vyložena/hrána odkudkoliv.
Po zahrání musí navíc každý hráč zahodit X karet magie. Hráč, který kartu se schopností Anti-magie zahrál, takto odkládá do nicoty. Pokud někdo z hráčů nemá kartu magie, musí ukázat ruku protihráčům. Karty, které mají schopnost rušit karty a nejsou magií můžou běžně kartu s anti-magií přerušit.

 

Arcimagie :

Schopnost karty. Pokud nemáte ve hře žádnou pravidelnici, generála nebo zdroj, který by upravoval vyvolávací cenu karty s tímto symbolem, bude její vyvolávací cena vždy pevná, bez ohledu na to, jaké má tvůj protihráč karty, které by mohly ovlivnit její vyvolávací cenu. Arcimagie není podtyp

 

Blokování: X

Pokud zahrajte kartu s touto schopností, maximální KB protihráče se sníží o hodnotu X (nemůže však nikdy klesnout pod 0). Funguje pouze pokud je hrána z ruky. Tato schopnost se spouští, i pokud nějaký efekt zakazuje spouštět schopnosti, které se aktivují po vyložení karty. Kopírování karet nezkopíruje tuto schopnost.

 

Poklad :

Karty se symbolem drahokamu označují poklad. Od tvého druhého kola, v tvé hlavní fázi a pouze jednou za kolo můžeš zaplatit 1 KB a zahodit kartu pokladu do nicoty a získat tak 2 komponenty. Toto není považováno za vyvolávání, efekt nebo speciální schopnost.

 

Rezistence :

Rezistence je speciální schopnost karty, která znamená: Tato karta nemůže být cílem zdrojů, které ovlivňují a odvolávají se pouze na jednu „KARTU“. Rezistence nefunguje:

– Pokud zdroj ovlivňuje 2 a více cílů.

– Pokud má schopnost nebo efekt zaměření pouze na bojovníky, budovy, létání, určitý typ atd.

Aby fungovala, musí se vždy odvolávat na slovo „karta“ na ní uvedené. Vždy musí říkat pouze „Cílová karta je zničena“, „Karta bohyně Sheran…“, Znič kartu s vyvolávací cenou 2“ atp.).
Pokud zde bude uvedené například pouze: „Cílový bojovník je zničen.“ V tomto případě rezistence nefunguje. Tato fráze totiž neobsahuje slovo „karta“.

 

Síť :

Síť je speciální schopnost. Je-li na nějaké kartě ve hře ikona sítě, znamená to následující: Každý hráč může úspěšné vyložit maximálně dvě karty z ruky za jedno kolo. Pokud hráč právě vyvolal kartu s ikonou sítě, může každý hráč do konce kola úspěšně vyložit už pouze dvě karty z ruky.

Pokud zahrajete kartu a ta je přerušena, můžete stále hrát dvě karty. Počítají se vždy pouze úspěšně vyložené a vyhodnocené karty. Karty s podtypem vize vyložené ze hřbitova se do sítě také počítají.

 

Trest:

Pokud má na sobě nějaká karta napsáno Trest: X Ž, tak to znamená, že pokud někdo použije zdroj, kvůli kterému se dostane tato karta z bojiště (tj. i tehdy, je-li vrácena zpět do ruky) nebo změní uživatele, tak je uživatel tohoto zdroje zraněn o X Ž. Trest se neuplatňuje tehdy, je-li bojovník s Trestem zabit jiným bojovníkem v boji (ani při použití schopností přímého zranění), nebo pokud takovouto kartu obětuješ (pro vlastní obětování), nebo je-li tato karta zrušena nějakým protikouzlem (tj. nepřijde do hry).

– Přirozeně, že pokud si zabijete vlastního bojovníka, tak Trest odnesete vy, nikoliv soupeř. Pokud je více zdrojů Trestu, tato zranění se sčítají.
– Pokud vás protihráč donutí svým zdrojem obětovat kartu se schopností Trest, je zraněn o patřičný počet Ž.
– Pokud hráč obětuje kartu k zaplacení aktivační schopnosti, schopnost Trest se nevyhodnocuje.

 

Život: X

Pokud má karta schopnost Život: X, znamená to, že tato karta má X životů. Pokud úspěšně vyložíte kartu s touto schopností z ruky, položte na ni X žetonů života. Počet těchto žetonů se za žádných okolností nemůže zvýšit ani snížit s výjimkou schopností, které přímo pracují s žetony života. Pokud by měla být karta zničena (zdrojem) nebo by měla změnit uživatele, zabráníte tomuto efektu odstraněním jednoho žetonu života.

Pokud se jedná o bojovníka, kdy měly by jeho Ž klesnout na (nebo pod) 0 v důsledku oslabujících, jedových žetonů apod., vyléčíte ho do plna odstraněním žetonu života.

Pokud by měl být bojovník odložen v důsledku dvou efektů na hřbitov (např. -1/-1 žetony a zničení magií) je potřeba odstranit 2 žetony apod. Následně odstraníte i tyto negativní žetony, které by znamenaly bojovníkovo zničení.

Žetony života nefungují pro vlastní obětování, ale je možné je použít pro nucené obětování.

Pokud bojovník umřel v boji, žetony života také nefungují.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Michal Slivečka (redaktor)
Jednou někdo před 15 lety dotáhl do třídy pár karet Wastelands. Tak mě ta hra chytla, že snad co přestávka, to partie. Sehrál jsem jich stovky. Nyní jsem rád, že se opět mohu vrátit k zápolení s novými edicemi. Jsem ale „stará škola“, mám rád mlátičky mezi bojovníky, které sem tam opepřím boostem nebo kouzlem. Dnešní control balíky mě moc nebaví.