DECK-TECH: Kontrol (Standard)

Salve! Tak dlouho jsem oddaloval dokončení tohoto článku, až vyšla nová edice. A všechno změnila. A z tohoto balíčku se pomalu stává nebožtík. Jelikož mi bylo líto ho nevydat, protože předtím žádný „křišťálově čistý“ kontrol nevyšel, pojďme se s ním honem rychle seznámit, než nové karty vstoupí na field a vytlačí ostatní karty z tohoto kontrolu. Myslím, že by ještě nějaký pátek aktuální být mohl a teoreticky se do nové sady bude jednat jen o drobné úpravy v jeho konstrukci a bude i nadále hratelný.

 

Kontrol (Standard)
   

 

Na začátek je asi záhodno říct, že jde opravdu o čistý, krystalický kontrol plný rušení a všeho ostatního, co má pravý kontrol mít, a to včetně všech svých slabin, které ho můžou celkem snadno poslat do kytek. To by měl řešit případný side. Jelikož se v našich konstrukcích sice objevují přívlastky „kontrol“ za každým druhým balíčkem, můj osobní názor je, že se o „čisté“ kontroly rozhodně nejedná a mělo by se pro tento typ balíčku hledat jiné přízvisko. To, co pro mě dělá kontrol kontrolem, jsou samozřejmě rušení – čím více, tím lépe. Dále zde je hodně removalů –  a to i těch plošných (případně karet, které umí více módů – např. Jiskření). A celé se to hraje jediným postupem – pomalu, ale jistě přebírat kontrolu nad hrou a v pozdní fázi hry s obrovskou dominancí rozhodnout s jednou nebo dvěma kartami, které hru ukončí, tzv. finishery. To je pro mě definice kontrolu, a to je to, o čem se dočtete v následujících řádcích.

Při volbě generála nemáte moc na výběr – v době Věčnosti byly dvě volby – buď Prokletý generál, nebo Terrgath. Terrgath je díky 5-kartě na úvodní ruce samozřejmě lepší volbou. Proto volíme Terrgatha.

 

Možná bych tady teď mohl napsat něco ve stylu – prostě do tohoto balíčku dejte 42 karet rušení a ničení a 3x Repra a máte hotovo. Teoreticky je v této jedné větě shrnuto, jak by to skutečně mohlo fungovat. Naštěstí si to uděláme trošku pestřejší a něco si o jednotlivých kartách řekneme.

Pojďme se vrátit k základní filosofii kontrolu. Kostru všeho tvoří pochopitelně rušení. Využijeme všechny countery za 0, které můžeme – to je alfa a omega celého balíčku. K jednotlivým popisům asi nemá smysl moc říkat, jediné, s čím tento balíček občas bojuje, je líznutí Síly silného případně Síly slabého v pozdější fázi hry, to se stává. Na to tady máte ale jiné support karty, přes které je můžete zahodit a získat bonus – např. Kvalitní náhrada nebo Perpetuum mobile (+3 many).

  

 

Pokračujeme dalšími rušeními, které sice nejsou za 0, ale v pozdější fázi hry se bez nich tak jako tak neobejdeme – zde bych zmínil Tleikanský rozklad, který se dá použít i jako čištění karet v protihráčově hrobě – pokud nás zde něco irituje (nějaká vize či hrobolezec) – neváhejte nenávratně vykopat hroby na hřbitově soupeře. Na závěr by asi bylo záhodno zmínit se o rušení, které je zároveň králem otáčení většiny her (to je přesně ten okamžik, po kterém přijde úloha vašich finisherů) – velice variabilní Jiskření.

  

 

Ze support karet zde máme Manovou spirálu, která potěší v prvním kole do Kvalitní náhrady. Kvalitní náhrada a countery za 0 fungující v prvních třech kolech je přesně to, co chceme mít na úvodní ruce. Do Kvalitní náhrady se pak dá zahodit ledacos – Červí manožrout je skvělá karta, která zastaví rychlé balíčky a vypíná soupeřova Perpetaa (a všechny ostatní zdroje na lízání karet a Kouzelné body). Ideálně zahodit klidně i fialovou discardovací vizi – Zjevení smrti. Někteří lidé tuto kartu v tomto balíčku zpochybňují, ale vzhledem k tomu, že je potřeba něčím „nakrmit“ Kvalitní náhradu, není toto vůbec špatné, zvláště v pozdní fázi hry – důležité je ale nezapomínat, že tuto kartu ve hřbitově máte! V pozdní fázi hry tak vaše hlavní fáze většinou začíná stylem (zahoď – pokud máš a já si líznu dvě přes perpetuum, to je ideální stav). Perpetuum mobile je motorem celého balíčku a v průběhu hry nám připravuje ty nejlepší podmínky pro ukončení hry.

  

 

Pokud je již hra zcela v našich rukou a vítězství nám jde naproti, je na čase rozhodnout o „konečném řešení“ ^.^ Z našeho pohledu jsou to dva velmi silní bojovníci se síťkou a je vlastně jedno, kterého tam pošlete. Silx to umí soupeřovi dát celkem rychle a bezbolestně 2x za 10, pokud ho zahrajete za 5 Kouzelných bodů i s bojovou schopností Ohnivý dech-5. S Pyronem to bude krapet pomalejší, ale zase vám zaručuje, že vám může poklidit něco, co vám do této chvíle zavazelo na bojišti. Pokud tyto karty nehrajete na začátek kvůli síťce a zpomalení hry proti rychlým balíčkům, rozhodně si jejich vyložení dobře naplánujte a rozmyslete – na ukončení máte de facto jen 2 druhy karet. Pokud vše selže, je tu již zmiňovaný Repro, toho můžete hrát až od pátého kola, což kontrolům moc nevadí a je téměř nemožné se ho zbavit.

  

 

Tipy a triky:

  • Hrajte pomalu a nikam se nežeňte. Nesnažte se za každou cenu něco dělat a hnát se za ukončením hry. Když budete trpěliví, přijde to samo (je to jako láska…

          … k pivu) ^.^

  • Používejte rušení s rozvahou. Ne vždy je vhodné přerušit první kartu, kterou vidíte za každou cenu. Rušte takové karty, které jsou pro protivníka klíčové, nedůležité drobky nechte ve hře nebo je „vyčistěte“ jiným způsobem.
  • Vaši bojovníci mají síťku, je dobré toho sem tam využít.
  • Vyplatí se rušit karty a bojovníky se schopností „po vyložení“ nebo např. žetonem života (je totiž pak nutné se jich zbavovat 2x…) – takový Lapka, Nespoutaný Sajonn nebo třeba Dominantní molekuly… ble – nechci. Vstřebáme to.
  • Do Kvalitní náhrady zahazujte všechno, co se dá hrát z hrobu (červ, spirála, fialová vize, případně to co už nevyužijete – síly silného a někdy i slabého..).
  • Nepatrný úplatek se snažte využít na začátku hry, kdy soupeř ještě nedostal zranění od vašich potvor.
  • Šetřete si Jiskření na správný okamžik, s ním poté ve vhodnou chvíli otočte hru.
  • Jako kartu na ruku přes Kvalitní náhradu dejte na začátku přednost Perpetuum mobile, přes které se prolížete k dalším kartám, než např. Jiskření, které je manově velmi náročné a na začátek hry se většinou příliš nehodí.
  • Nezapomeňte si dát do sideu Průzkum hlubin, případně Ježibabu proti oblíbeným discardovacím balíčkům.
  • Hlas boží na rychlé balíky se v sideu také může hodit, stejně jako Rybaření proti anti-magickým bojovníkům.
  • Okamžik spravedlnosti v sideu jako když najdeš.
  • Oslabení jedince skvěle funguje na bojovníky, které vám někdo „podstrčí“.

 

Závěr. Ryzí kontrol se s edicí Věčnost krásně vybarvil, dostal silné rušení za 0, které je pro tento typ balíčku nezbytné. Na druhou stranu se objevuje čím dál tím více hrozeb, které můžou tento balíček silně potrápit. Ať tak či onak, pokud jste příznivcem tohoto typu balíčků, určitě vás nebude nudit a vyloženě špatný výsledek s ním nikdy neuděláte. Je složen z mnoha vzácných karet, proto možná bude problém ho sehnat, ale pokud se vám to podaří, odmění se vám stabilní konstrukcí – navíc si ho můžete doplnit o nově vydané karty z edice LEGENDY a udělat ho obranyschopnějším proti novým hrozbám.

Děkuji za pozornost a těším se u dalšího dílu DECK-TECHu! ^.^

 

Decklist:

GENERÁL: Terrgath

BUFA (3)
3x Božská spravedlnost

ŽLUTÁ (20)
3x Síla slabého
3x Perpetuum mobile
3x Pyron
3x Kvalitní náhrada
3x Manová spirála
3x Červí manožrout
2x Ochrnutí mozku

FIALOVÁ (10)
3x Silx, imperátor
3x Esenciální vstřebání
3x Tleikanský rozklad
1x Zjevení smrti

BÍLÁ (7)
3x Síla silného
3x Manová past
1x Repro

SVĚTLE ZELENÁ (5)
3x Jiskření
2x Nepatrný úplatek

 


Autor: Vladimír „Lados“ Šopík (redaktor)
S Wastelands začal už v době pravěké, a už tehdy ho naprosto uchvátila. Tak dlouho v sobě živil myšlenku znovu vydání hry, až se to nakonec podařilo. Z balíčků hraje nejraději složitější konstrukce, převážně kontrol. Jeho nejoblíbenějším formátem je však draft, ve kterém člověk zažije ojedinělé herní okamžiky. Má bohaté zkušenosti i s jinými karetními hrami, které zúročuje při vývoji a zdokonalování české verze Wastelands.