Jak draftovat Věčnost?

Vítejte přátelé!

Jelikož se blíží období, kdy Věčnost začne dominovat napříč všem formátům současných Wastelands, rozhodl jsem se napsat článek o základním draftování této edice. Na 95% se totiž bude v této edici rozhodovat o mistrovi republiky z osmi nejlepších hráčů. Proto bych doporučoval všem těm, kteří mají tyto ambice (ale nejen těm) přečíst si tento článek a trénovat draftování této edice pořád dokola. Sada je příjemně odladěna na tento formát, není to taková divočina, jako jsme viděli u Vládců osudu s veliteli hord. Proto je důmyslný výběr karet klíčový. Pokud si vyberete špatné karty, jen těžko můžete vítězit. Ideální je vzít karty tak, aby se navzájem doplňovaly.

Ač se zdá, že všechny karty jsou silné, samozřejmě mezi nimi rozdíly jsou. Pojďme si nyní ukázat několik postřehů:

Zelená je jednoznačně nejsilnější barvou na draft.

Nejenže obsahuje skvělé bojovníky, má i předměty a stavby, které toho umí opravdu hodně. Asi každý už zaregistroval kartu Silmilské nemluvňata, které jsou vedle  Lady Trollice a červených Hlasitých kroků silným adeptem na „first pick“ kartu a za určitých situací bychom této kartě mohli dát přednost před vzácnou kartou, protože nám dává silnou variabilitu a výhodu. Nejlépe se nám tato karta doplní s kartou Háj Matky země. Představte si, že si v prvním kole zahrajete kombo na 3 kouzelné body a líznete si kartu. Pamatujete si startovací výhodu Velkolepého památníku? Tohle je to samé v bledě modrém s tím rozdílem, že pro tu kartu nemusíte háj obětovat a v dalším kole jej opět využívat. Navíc si přes něho můžete hledat další bojovníky, ideálně  ty, které mají nějaký „trigger“ po vyložení, najdete si totiž přesně to, co potřebujete např. Smacka, čističe a můžete odstranit libovolného bojovníka z bojiště, nebo Lady Trollici a začnete si vytvářet další bojovníky, případně skřetího akrobata s kterým můžete ještě v tom kole kousnout protihráče. Podobných karet je určitě víc, stačí si trošku zapátrat.

 

Další silnou kombinací za zelenou je dvojice předmětů Sheraniny slzy + Kyselinový flakon. Pokud budete mít dostatek komponentů, můžete opakovaně zraňovat hráče nebo jeho bojovníky a lízat si za to karty, a to je jistě příjemná výhoda. Zelená tedy umí hned dvě silné kombinace karet.

 

Zelená má samozřejmě i silné bojovníky, ať už je to supportní Druid, agresivní Vodouch nebo rychlá Černá vdova. Opomenout bychom neměli ani Všežravou biomasu, která se umí kombinovat s ostatníma kartama, např. s hnědým Hněvem ongoliantů. Pavoučí Královna se také neztratí a pokud berete zelenou, neváhejte ji vzít – bude se vám doplňovat se spoustou jiných karet.

 

V síle barev je černá hned za zády super silné zelené.

Každý ale nemůže hrát jen zelenou a proto je zde další v pořadí – černá, která má velmi silné aggro karty a dá se krásně nabrat svižný černý balíček plný potvor. Pokud hledáme kombinace, funguje zde Lady Trollice s Leahovým oltářem. Posilněné Trollí děti mohou od druhého kola rozdávat velmi silné pecky a můžete si neustále přidávat nové.

 

Pokud nenaberete zrovna toto kombo, bohatě stačí karty jako Pradávný duch, Duševní pijavice a další velmi rychlé černé karty. Pokud vidíte, že nikdo moc nebere černou, určitě toho využijte a vysbírejte všechny tyto silné karty. Dekirda je skvělý finisher a velice variabilní karta. Černá má navíc nejlepší pick ve vzácných kartách a tím je avatar Morgan, extrémně silný v tomto balíčku a obecně na tomto formátu. Jelikož je ale draftování výhradně o běžných kartách, nemá smysl ho tady zmiňovat jako klíčovou kartu. Pokud ho ale v boosteru uvidíte, je to pro vás jasná volba.

 

O pomyslné třetí nebo čtvrté místo v barvách se bije fialová s červenou…

Fialová je ale přece asi o chlup před červenou. Zřejmě si vyberete na doplnění jednu z těchto dvou barev, když vám někdo vyzobe většinu černé nebo zelené. Nejzajímavějším a pro protihráče nejvíc otravným je zde Orglinský konšel. Pokud se rozhodnete brát fialovou, měl by zde být předpoklad, že alespoň jednoho ulovíte, pokud ne, naskytne se otázka jestli by nebylo lepší místo fialové vyměnit za úplně jinou barvu. Další extrémně silný Pradávný obřad zdrží soupeře a vás fajnově prolízne, to ve Věčnosti moc karet takto efektivně neumí, v případě nouze si můžete do balíčku přidat 1 nebo 2 Zjevení smrti, případně jinou fialovou kartu.

 

Červená nám servíruje nejlepší běžnou kartu z celé sady – Hlasité kroky, což je po Silmilských nemluvňatech adept na first pick kartu každého boosteru. Červená ale umí i jiné věci, nabízí nám  silný removal bojovníka Extrakce duševní energie (ve Věčnosti jich zas tolik není!) s prolizem – k nezaplacení! A nebo třeba kartu Davová hysterie. Všechny tyto tři karty jsou v tomto formátu extrémně silné a pokud se rozhodnete brát červenou, neměly by vám ve vašem balíčku chybět. Ulovit Davovou hysterii bude samozřejmě trošku složitější, protože je to neobvyklá karta. Pro tyto případy má červená záložní kartu Démonické uhlíky, která dá prostě za 6 životů do hráče a aspoň nad tím nemusíte nijak extra přemýšlet. Zkrátka když nemáte Davovou hysterii, tak tam dáte Démonické uhlíky a ono to nějak dopadne.

 

Věřte nebo ne, ve Věčnosti se dají nadraftovat dokonce dva balíky s rasovými archetypy a jeden kontrolnější anti-aggro deck. Když to posbíráte všechno a rozumně, je zde předpoklad, že to prostě fungovat bude:

 

Skřeti

Skřeti mají v této edici hodně skrytých karet a kombinací. Když k tomu přičteme červené support karty a padne nám nějaká solidní vzácná karta ala Urgod, není o čem. Můžete si například v prvním kole vyložit Skřetí bič, do toho Skřetího akrobata s létáním a doplnit například Skřetím alkoholikem – to máme v prvním kole za slušných 6 Ž a jedeme dál. Opravdu doporučuji si důkladně karty projít. Skřeti se dají postavit a když se je naučíte nadraftovat a hrát, je to velmi silný archetyp. Alkoholik může třeba něco bloknout a poté najít druhý bič pro akrobata, který poté bičuje nepřítele každé kolo velmi silnými útoky.

Fantazii se meze nekladou. Nezapomeňte, že skřety nebudete hrát jako jednobarevný červený balík. Vybírejte proto i karty od jiných barev, které vaše skřety doplní. Myslete však na to, že čím rychlejší budou, tím lépe. Skřeti jsou jako archetyp jednoznačně aggro balíček, který na nic nečeká. Můžete například s akrobatem postavit v prvním kole přes bič Skřetí porodnici, vyložit skřeta a se Skřetím válečníkem na hradby do útoku. V dalším kole už tam budete mít hordu skřetů.

 

Ganoidi

Druhým archetypem jsou Ganoidi. Je jich zde tolik, že šikovnou selekcí budeme schopni postavit funkční a celkem zábavný balíček. Jádrem celého balíčku je pochopitelně Pán ganoidů coby generál a horda Ganoidích mláďat, které nám budou posilovat všichni ostatní „dospělí“ ganoidi.

Rhatt má navíc spoustu dalších sympatických karet, kterými můžeme tento archetyp doplnit. Na hraní jsou Ganoidi ale výrazně obtížnější, než téměř samo-pilotující se skřeti. Je tedy potřeba častěji zapínat mozkové závity a opravdu se soustředit na rozhodnutí, které děláme. Takový Brutalgeddon se nám bude hrát náramně, když do něj zahodíme dvě mláďata, které se nám za dvě kola znova narodí na ruku a poté si ho budeme neustále vracet a jen si vybírat jestli čistit board, nebo se léčit na 20 Ž 🙂

 

Lord strážce anti-aggro kontrol

Na závěr jeden velice zajímavý archetyp, zcela odlišný od všech ostatních archetypů. Jak jistě správně tušíte je celý postavený okolo Lorda strážce. Jelikož neexistuje příliš mnoho rušení mezi běžnými a neobvyklými kartami, není příliš složité ho na stůl dostat. O to složitější je ho dostat ze stolu pryč 🙂 Cílem je si tedy nabrat všechny karty, které umí zraňovat a zabíjet tak, abychom k tomu nepotřebovali bojovníky a k tomu nabrat dostatečný počet strážců.

Těchto karet je hodně, jsou to prostě všechny karty, které umí na přímo zraňovat hráče. Vybral jsem pouze některé z nich, aby jste viděli, že téměř každá barva vám v tomto ohledu má co nabídnout. Stačí trochu zapátrat a určitě jich naberete dostatek, aby se vám toto podařilo.

 

Na závěr bych rád zmínil, že i přesto, že jsme na ostatní barvy zanevřeli, určitě mají i ony své karty, kterými se nemusíte bát doplnit své nadraftované balíčky, za všechny tyto karty jsem pro vás vybral dvě, které by určitě neměly uniknout vaší pozornosti. Pokud tyto barvy nebudete brát, neváhejte je vzít svým soupeřům, aby je nemohli hrát proti vám. Tyto karty (leč nejsou v nejsilnějších barvách) na tomto formátu velmi bolí a Obrněný rytíř je jednoznačný game-breaker nebo finisher:

 

Vzácné karty

Poslední část věnuji vzácným kartám. Vzácné karty nejsou ty, které budou tvořit gró vašeho balíčku, avšak v každém boosteru budete mít výsadní právo si jednu ze dvou vzácných vybrat. Pokud nepřijdete na turnaj pouze svačit rera, ale případně i vyhrát, dost možná dáte použitelnějšímu céčku přednost před vzácnou kartou. Není tomu ale tak vždy a některé vzácné karty jsou first-pick daleko před first-pickem z kategorie běžných karet. Dost možná vám tato karta pomůže vyhrát tu nejdůležitější hru celého turnaje. Pokud si rozbalíte hratelné réro, které vám zapadá do vaší konstrukce – našli jste svatý grál a je vaší povinností ho uzmout.

Mezi nejlepší vzácné karty pro tento formát z této edice patří následující…

 

…jasný first pick:


 

…další velmi silné vzácné karty:

 

P.S. Nebudu je sem házet všechny, ale pegasové jsou jedny z nejlepších vzácných karet jako bojovníci. Jsou vzácní, takže jich asi moc neuvidíte, ale vzít je můžete, nic tím nepokazíte, jsou velmi, velmi „tanky“!

 

Závěr

Na závěr bych vám chtěl říct, že ať už to nadraftujete jakkoliv určitě si výborně zahrajete. Sada je skvělá pro draftování a draftování samotné má své kouzlo, protože šance jsou vyrovnané. Nebojte si jít zadraftovat, odnesete si spoustu karet, které vám zůstanou a královsky se pobavíte. Pro mě je draft jednoznačně nejzábavnějším a nejobjektivnějším formátem a skvělá příležitost jak zlepšit své herní dovednosti (mnoho situací).
Pro každého hráče Mistrovského hodnocení je draft jako formát povinnost a měl by ho trénovat co nejintenzivněji a využít každou možnost si zadraftovat – o mistru republiky se rozhodne právě v tomto formátu a letos právě s touto sadou. Takže trénujte a objevujte, máme krásnou novou sadu plnou variabilních karet. Vodítko máte, nyní už je to na vás jestli dotáhnete všechno ostatní k dokonalosti. Tak, konečně jsem to dopsal a teď mě tak akorát svrbí prsty od kartiček a nemůžu si zahrát 🙁


Autor: Vladimír Šopík (redaktor)
S Wastelands začal už v době pravěké, a už tehdy ho naprosto uchvátila. Tak dlouho v sobě živil myšlenku znovu vydání hry, až se to nakonec podařilo. Z balíčků hraje nejraději složitější konstrukce, převážně kontrol. Jeho nejoblíbenějším formátem je však draft, ve kterém člověk zažije ojedinělé herní okamžiky. Má bohaté zkušenosti i s jinými karetními hrami, které zúročuje při vývoji a zdokonalování české verze Wastelands.