DECK-TECH: „Drahá“ prohra

 

Nazdar fanoušci Wastelands, po delší době jsem se rozhodl něco napsat. Nedávný turnaj v Brně mi vnukl myšlenku se podívat na karty a najít nejbrutálnější (čti nejdražší) možné hraní pro soupeře. Jinak řečeno, soupeř se, když to přijde, ani nepodívá do hry. Vše bude mít příliš drahé, a i když našetří KB…ale to si přečtěte níže.

 

Hrát či nehrát bez generála a pravidelnice je vlastně zásadní otázka, oč tu běží. Lze tak i tak. Pak lze taky jádrovou myšlenku doplnit i o jiný herní element – discard, anti-magie atd. Já se však ve článku zaměřím na to, jak co nejvíce „zdražit“ hru soupeře. Nebudu k tomu využívat Promo ani UR karty. Bude to balík, který si bude moci poskládat kdokoli. Generál je tedy volitelný. U pravidelnic je to však zajímavější. Hru můžete ovlivnit pouze soupeři anebo rovnou oběma, pokud na to máte balík. Co lze brát v úvahu?

Kouzelný les (až tři kopie) – každý les zdraží vykládanou kartu o 1 KB, tedy max. až o 3 KB. Trochu dvousečná zbraň, když nepřijde výborná úvodní ruka.

Spěchej pomalu – obligátní záležitost, jelikož hru svým způsobem zpomalit chcete, i kdyby sobě. Pokud s tím počítá váš balík, stopku dostane soupeř.

Podzemní líheň – zdražuje všechny permanenty o 1 KB (opět situační pravidelnice, musíte na ni mít zhotovený balík).

Ani ostatní pravidelnice nemusí být na škodu, jako třeba O krok napřed, ale budu se držet především „zdražování“. Zkusme to tedy zahrát se Spěchej pomalu.

 

 

Chvíli jsem přemýšlel, zda tuto kartu do výběru zahrnou, ale nakonec ano. Balík nedrtí protivníka nějakou ofenzivní silou na hradbách, ale přeci jen pár bojovníků vyložit musíme, a pokud máme ve hře Znalost maskování, bude muset soupeř více počítat své KB.

 

 

Další jasná karta je Sféra magie. Věčnou otázkou však zůstává, kolik mít zón v balíku. Na standardu má drtivá většina hráčů zóny dvě. Jedna je málo a nelze spoléhat na to, že ji případně vyložíme z hrobu, tři by mohlo být moc. I bez této Sféry je však balík plně funkční, takže ponechme dvě kopie i kdyby jen proto, že se budeme chtít zbavit zóny soupeře. Ostatní bezbarvé karty doplníme dle zbývajícího počtu, aby měl balík 45-50 karet.

 

Při volbě bohů naleznete snad u každého z nich karty či efekty, které něco upravují či zdražují. Já volím následující – Fairlight, Chara-din, Raia a Tharr.

 

FAIRLIGHT:

Asi těžko byste si představili takto konstruovaný balík bez miláčka snad všech konstrukcí – Léčka. Nemůžeme ji zahrát za 0 KB kvůli pravidelnici, bude stát min. 2 KB, ale to vadit nebude. Když už jsme ale vybrali Fairlighta, byla by jedna karta od něj fakt málo. Co tam má dál? Nic už tak dramatického, ale co rozhodně neuvidí soupeř rád, bude Zirri, mrzutá kočka u něj v záloze. Sice ji může soupeř poslat na hradby, aby alespoň blokovala, ale přijít v každé přípravné fázi o 3 KB úsměv na tváři nevykouzlí nikomu.  Bude se jí chtít zbavit a s tím tak nějak počítáme. My navíc ani nemusíme prorážet hradby, takže naše Zirri v „soupeřových službách“ nám vůbec vadit nebude. Další vysavač KB je Šílenství mogoků.

 

 

Ostatní karty u Fairlighta si můžete doladit dle sebe, ale možná právě kvůli pravidelnici by neuškodil Lektvar many, Píseň bohatství, či Manová spirála. Neztratí se ani Věž času.

 

CHARA-DIN:

Největší „zlo“ zde je Orglingský konšel a nejlíp rovnou 3x na stole. I kdyby to měla být jediná Chara-dinova karta. Je velmi malý předpoklad, že zrovna narazíte na soupeře hrajícího orglingský balík. A kdyby náhodou měl soupeř už dost KB, aby vám pokazil hru? O slovo se hlásí Prokletý jestřáb. Zbytek karet od tohoto boha si můžeme doladit dle chuti, ale pokud má soupeř vše drahé a na ruce se mu hromadí karty => discard. A toho je Chara-din mistrem. Můžete si taky pohrát se štěstěnou a Tváří.

 

 

RAIA:

Pro někoho možná překvapivá volba, proč zde zrovna Raia. Především kvůli kartě, která se v balících moc neobjevuje, ale do takto konstruovaného balíku? Lahoda. Mějte to na stole 2x a soupeř vám radši zahodí hru a řekne, že je lehčí zdolat Mt. Everest, než si dát karetní Výšlap. Do začátku není marná ani Královská daň, když přijde na ruku, ale bez zóny a s pravidelnicí bude stát 2 KB. Své řekne i tlouštík Ommó. Ani ostatní karty nemá Raia marné, můžete využít něco z Thuzadovek, aby mohl soupeř další kolo vyložit úspěšně pouze jednu kartu, můžete se léčit např. pomocí Královského kuchaře. Opět docela variabilní možnost doplnění. Další nenápadná karta, která se na stole moc nevidí, ale tady může být velmi zajímavá, je Vymítačova hůl. Pokud má soupeř vše drahé, tak prostě chcete, aby si tu kartu ze stolu vzal a za draho ji musel hrát znova. Jen pozor, jakou kartu mu vrátíte, neměla by to být karta, která vyčistí stůl, či jinak zvrátí situaci.

 

 

THARR:

Proč proboha ne Leah a jeho discardující bleptíci do kombinace s ostatním discardem Chara-dina, proč ne všehootravný Rhatt s ultimátním Brutalgeddonem a dalšími? Proč ne Dornodon? Protože Turbulent. A na něj to v tomto případě chceme hrát. Ne že by se nedalo vyhrát i jinak, ale definitivní ruční nepřekonatelná brzda na stole bude Turbulent. Pokud se vám podaří na začátku do hry hodit Manovou spirálu a před zahráním Turbulenta loupnete do hry ještě Lekvar many…adios amigos. Z toho se nevykroutí ani sám Hudini. Za optimální konstelace bude mít vše soupeř drahé a ta matematika, kolik KB utratit a za co, bude fakt bolet.

 

 

Aby to však nebylo jen o něm, nabízí Tharr řadu dalších „otravných“ karet. Můžeme zmínit Paralyzující prsten, Otrokářství, Dominantní molekuly. Nemalou škodu ve hře mohou napáchat moánci se svým mučeníčkem, a kdyby toho mučení nebylo dost, lze to navýšit o Ziránské mučení. Podobně jako Ommó může KB vysávat Ziránský stařešina.

 

 

Jak je vidět, balík může být náchylný na anti-magii, žetony zmrazení či jinak pasivované karty, popř. discard. Ale toto bohatě pořeší side, kde můžete mít více bojovníků, discard zhatí Mlžná zeď apod. Jakmile jednou soupeře přibrzdíte, 1 kolo v případě dobré ruky bohatě postačí (seberete KB, zdražíte karty), jen těžko se z toho vylíže. Není to hotový a kompletní balík, nastínil jsem spíše jádro. Zbytek si můžete upravit dle sebe, dle vašeho playstylu.

 

Decklist:

GENERÁL: volitelný

PRAVIDELNICE: částečně volitelná – Spěchej pomalu

FAIRLIGHT:
3x Léčka
?x Zirri, mrzutá kočka
?x Šílenství Mogoků
3x Věž času
?x Píseň bohatství
?x Lektvar many
1x Manová spirála
…zbytek dle chuti

CHARA-DIN:
3x Orglingský konšel
3x Prokletý jestřáb
…zbytek dle chuti

RAIA:
2x Výšlap
1x Královská daň
3x Ommó
?x Thu´zadova cesta, Thu´zadovo prozření, Thu´zadova průzkumná výprava (alternativa: Zlatý gryf)
?x Královský kuchař (na začátku spíše do sidu)
?x Vymítačova hůl
…zbytek dle chuti

THARR:
2-3x Turbulent (akorát ho fakt nechcete na úvodní ruce)
1-2x Moa mučení
1x Ziránské mučení
1-2x Ziránský stařešina
…zbytek dle chuti

BUFA:
?x Bufův kodex
?x Kejklíř

NEUTRÁLNÍ:
2x Sféra magie
2x Znalost maskování

 


Michal Slivečka (redaktor)
Jednou někdo před 15 lety dotáhl do třídy pár karet Wastelands. Tak mě ta hra chytla, že snad co přestávka, to partie. Sehrál jsem jich stovky. Nyní jsem rád, že se opět mohu vrátit k zápolení s novými edicemi. Jsem ale „stará škola“, mám rád mlátičky mezi bojovníky, které sem tam opepřím boostem nebo kouzlem. Dnešní control balíky mě moc nebaví.