Vítejte u pokračování rubriky, která se věnuje jednotlivým kartám do nejmenšího detailu – tedy How To Play. Vždy se podíváme na jednu edici a jednoho boha. U daných karet probereme nejen, jak se chovají samotné, ale jak se správně hrají v souvislosti i s jinými kartami (pokud bude nutné vysvětlení). Tyto interakce mezi kartami se poté objeví ještě samostatně v jiné rubrice popř. budou součástí Lexikonu. Celá tato rubrika bude taktéž odsouhlasena rozhodčími Wastelands, Může se stát, že se i nyní vyskytne herní situace, ke které tu nebude žádná vysvětlivka, výklad pravidel je nejednoznačný a není nic ani v Lexikonu. V takovém případě nám dejte určitě vědět a rozhodčí se s danou situací vypořádají. Poté se jejich verdikt objeví i u příslušných karet. Nebudu se však zaobírat vysvětlováním pojmů, které jsou uvedeny a popsány v pravidlech, konkrétní pojmy, které se týkají jen karet v tomto článku, najdete pod kartami.
Leah:
Leah má v této edici hodně karet a daly by se rozdělit především do dvou oblastí – krabbeři a těžký discard-kontrol.
Artany – 4 KB
Po úspěšném vyložení a ve své přípravné fázi si lízni kartu.
Plynutí: polož dva žetony jedu na cílového bojovníka.
Komentář:
I když je Artany skvělým bojovníkem sám o sobě, je efekt jeho Plynutí možná ještě lepší.
Čtrnáctý – 3 KB
Pokud máš po úspěšném vyložení na bojišti dalších 5 bojovníků, polož na Čtrnáctého žeton +5/+5, obdrží neviditelnost a aktivuj ho.
Pokud máš v jeden okamžik na bojišti kromě Čtrnáctého dalších 13 bojovníků, okamžitě vyhráváš hru.
Komentář:
Asi nejnevyzpytatelnější karta ve hře. Mít 5 bojovníků ve hře se dá splnit celkem lehce. To by byl Čtrnáctý bojovníkem 5/6, jelikož zároveň dostane neviditelnost a lze jej aktivovat, je to instantní pecka do soupeře za 5 Ž. Druhá schopnost je docela hard win condition. Splnit tuto podmínku sice lze, ale musela by tomu odpovídat konstrukce vašeho balíku a soupeř samozřejmě nebude čekat, až si tam těch třináct bojovníků vysázíte (počítají se i žetony bojovníků). Řekněme, že to je spíše taková nepravděpodobná možnost, která se stane jednou za…no prostě jestli se to někdy vůbec podaří.
Energoblepta – 2 KB
Komentář:
Taková z nouze ctnost. V podstatě jej vykládáte zadarmo. Dobré třeba do zálohy pro generování KB.
Hlubinný krabber – 2 KB
Život: 1.
Pokud máš na bojišti nebo na hřbitově dalšího krabbera, nemůže tvůj protihráč vykládat kouzla ve tvém kole (vyjma reakcí).
Komentář:
Součást krabbeřího balíku, ale hodí se i do ostatních balíků. Znemožnit soupeři hrát kouzla ve vašem kole je určitě zajímavá vlastnost.
Hnilobák – 2 KB
Pokud opouští bojiště nebo je ukraden svému vlastníkovi, podívej se do ruky protihráče a vyber 2 karty. Tvůj protihráč zahodí tyto karty
Nevýhoda: nemůže být obětován.
Komentář:
Skvělá discard vlastnost, ani vás nebude moc mrzet, když vám jej protiháč zabije. Nemůže být ale obětován ani jako součást vyvolávací ceny nebo efektu.
Koule smrti – 1 KB, 2 Nekronomie
Komentář:
Jeho schopnost je skoro zbytečná. nebo spíše jen velmi doplňková. Zraní protihráče za 1 Ž za každou nekronomii v základní vyvolávací ceně karty, když kdokoli z vás zahraje kartu s nekronomií. Spíše na něj ale pohlížejte jako na bojovníka v nouzi, kdy potřebujete rychle dostat něco na hradby. Hodí se do balíku, kde se při vykládání karty dá nekronomie z vyvolávací ceny něčím nahradit.
Kovář kostí – 2 KB
Komentář:
Nemůžete přes něj obětovat bojovníka, který nejde obětovat (Nevýhoda, efekt nějaké jiné karty). Stejně tak nelze jednoho bojovníka obětovat a následně si toho samého vzít na ruku. Musíte si vybrat jiného bojovníka. Pasivní přicházejí i bojovníci s létáním.
Krabber genetik – 1 KB
Vyvolávací cena tvých krabberů je o 1 KB nižší (min. 1 KB).
Pokud úspěšně vyložíš krabbera a tento krabber měl konečnou vyvolávací cenu 1 KB bez pomoci této karty, lízneš kartu.
Komentář:
Zde je důležité poznamenat, že jde o konečnou vyvolávací cenu krabbera (mimo efekt Krabbera genetika), ve hře může být několik karet, které vyvolávací cenu upravují. Pokud splníte podmínku, líznete si kartu. Pokud máte ve hře více Krabberů genetiků, např. 2, a vykládáte dalšího krabbera za 2 KB, jedním genetikem ho zlevníte o 1 KB (ale už za něj nelíznete kartu), druhým už ho sice z 1 na 0 KB nezlevníte, ale za něj si už kartu líznete. Pokud vykládáte krabbera za 3 KB, zlevníte ho genetikama o 2 KB na 1 KB, ale nelíznete si ani za jednoho z nich. Krabber genetik se hodí jen do krabbeřího balíku pro snížení jejich vyvolávací ceny.
Krabber želvobijec – 3 KB
Komentář:
Mimo žetonů síly obdrží +1/+0 i sám želvobijec. Pokud odchází z bojiště, všichni ostatní krabbeři o bonus +1/+0 přicházejí. Trvá tedy jen, pokud je Krabber želvobijec ve hře.
Leanthilův trik – 1 KB
Vyvolávací cena této karty nemůže být změněna.
Tuto kartu můžeš vyložit, když tvůj protihráč vykládá permanent. Tento permanent nebude mít v tomto kole žádné schopnosti.
Komentář:
Nelze jej hrát na karty s anti-magií a imunitou proti zdrojům (magii). Pokud se jedná o bojovníka, přijde na toto kolo o všechny své schopnosti. Bojovníci s létáním tak do hry přijdou pasivní. O případnou Nevýhodu daná karta nepřichází.
Marná naděje – 1 KB
Komentář:
Výhodou je, že karty, které budou odloženy do nicoty, vybíráte vy. Můžete tak soupeře připravit o karty, které pravidelně ze hřbitova využívá.
Mazaný krabber – 1 KB
Komentář:
Bojovník naprd, ale v záloze udělá službičku více než dobrou. Namícháte si tu vysněnou kartu, kterou potřebujete, a pak ji hned líznete.
Mrštný krabber – 2 KB
Pokud máš na bojišti nebo na svém hřbitově kartu krabbera a protihráč si v důsledku jeho zdroje (vyjma Mrštného krabbera) líže jednu nebo více karet, ukaž tuto kartu na své ruce: lízni si stejný počet karet (reakce).
Za každý zdroj můžeš takto ukázat max. jednoho Mrštného krabbera.
Tuto kartu můžeš hrát v protihráčově kole kdykoliv, kdy můžeš hrát kouzla.
Komentář:
Jednoduše si za Mrštného krabbera (na ruce) a za splnění podmínky líznete tolik karet, kolik soupeř v důsledku jeho zdroje. Pokud i protihráč hraje Mrštného krabbera, pak na něj nemůžete reagovat schopností svého Mrštného krabbera. Každý Mrštný krabber (na ruce) se dá v soupeřově kole na jeden jeho zdroj použít (ukázat) jednou. Je to myšleno tak, že vy máte na ruce jednoho Mrštného krabbera a soupeř během svého kola zahraje 2 zdroje, díky kterým si líže kartu. Na oba dva jeho zdroje stačí ukázat toho jediného krabbera, kterého máte na ruce. Nefunguje to tak, že na jeden soupeřův zdroj ukážete dva své krabbery (pokud byste jich na ruce měli více) a za každého si líznuli tolik karet, co soupeř. Dále můžete Mrštného krabbera vyložit jako bojovníka i v soupeřově kole. Sice do pasivní polohy, ale už ve vašem kole se aktivuje.
Nekromág – 2 Nekronomie
Komentář:
Otázkou je, jestli ta karta za její vyvolávací cenu opravdu stojí. Efekt nic moc, zvláště, když vezmeme v potaz, že i ostatní bojovníci byli vyloženi přes nekronomii. Jediná možnost je nahradit nekronomii pomocí efektu jiné karty, jinak je tato karta o ničem. Pokud Nekromág odchází z bojiště, jeho bonus +1/+1 i Trest: 2 Ž je zrušen taky.
Nemrtví špehové – 1 KB
Komentář:
Zajímavá karta, ale nezapomeňte na fakt, že budou během 2 přípravných kol (než zemřou) generovat další KB soupeři. A pokud náhodou soupeř jed na těchto kartách neutralizuje, pak jste mu darovali zbytečně 3 bojovníky. Naopak pokud na nich jedové žetony rozmnožíte, můžete se těšit na bonus hned další kolo. Tyto zombie žetony nemohou být nijak obětovány.
Obří krysa – 1 KB
Jed-1.
Během vyložení obří krysy odemel 3 své karty.
Komentář:
Tato karta by byla za 1 KB jistě zajímavá, pokud by nebylo třeba odemílat karty. Hodí se tak jen do balíku plných vizí, kde naopak odemílání karet do určité míry uvítáte.
Omezení plurality – 2 KB
Přerušení této karty je o 3 KB dražší.
Pokud má tvůj protihráč 5 a více KB, ztrácí tolik, aby měl 2 KB.
Pokud má tvůj protihráč 5 a více karet v ruce, zahodí tolik, aby mu zůstaly 2.
Komentář:
Znáte lepší discardovací kartu? Pozorně ale sledujte, kolik má soupeř KB a karet na ruce. Při nesplnění podmínek se vlastně nestane vůbec nic.
Pomalý krabber – 1 KB
Anti-blokování: 4.
Vyvolávací cena všech karet, které nejsou krabber, je o 1 KB vyšší.
Komentář:
Zvýší max. hranici vašich KB o 4. Zdraží ale všechny karty (krom krabberů) vám i soupeři. Hodí se do balíku nadupaného krabbery.
Posel nenávisti – 3 KB
Komentář:
Obě dvě varianty zahrání jsou zajímavé. Je velmi silným bojovníkem a dokáže pomoci i s discardem soupeře. Pokud ho však hrajete jako zaklínadlo, odchází poté na hřbitov.
Rozpad – 1 KB, 2 Nekronomie
Vyvolávací cena všech karet tvého protihráče je o 1 vyšší.
Obětuj Rozpad: vyléčíš si 5 Ž, nebo odlož 5 karet z cílového hřbitova do nicoty.
Komentář:
Základní karta všech discardovacích balíků, jenom pozor, abyste nevydiscardovali sami sebe. Odemlít pro vyložení Rozpadu 8 karet může hodně bolet, zvláště, pokud vám ji soupeř přeruší. Jakoukoli kartu bude chtít soupeř zahrát, musí k ní odemlít 4 karty a to bolí…hodně bolí. Efekt Rozpadu nepůsobí, pokud soupeř vykládá kartu, za kterou vyvolávací cenu neplatí (přes různé efekty). Pokud Rozpad obětujete pro jiné účely než využití jeho schopnosti (např. Obětina), tato schopnost se neaktivuje.
Sběratel duší – 2 KB
Komentář:
Jediná zajímavá schopnost této karty je, že ji lze využívat i tehdy, když je Sběratel duší na hřbitově. Funguje, i pokud je Sběratel duší sám součástí efektu, tedy je odložen do nicoty.
Skleslý blepta – 2 KB
Po úspěšném vyložení odemele tvůj protihráč 3 karty.
Pokud tvůj protihráč zahazuje nebo odemílá karty, můžeš si zvolit: za každou kartu si vyléčíš 1 Ž, nebo za každou druhou kartu zraní protihráče za 1 Ž.
Komentář:
Další základní karta discardovacího balíku. Jeho léčitelská schopnost je přímo děsivá. Počítejte s tím, že ho bude chtít soupeř co nejdříve odstranit ze hry. Jako bojovník je ale těžký průměr. Schopnost blepty se vyhodnocuje ihned, tedy pokud hráč např. odemele tři karty v jednom kole, vyhodnotí se jeho schopnost. V tom samém nebo dalším kole může protihráč odemlít další kartu. Sice by to byla v pořadí již čtvrtá, ale pro schopnost blepty se opět počítá jako první.
Upíří krabber – 1 KB
Komentář:
Tento krabber je spíše medik než upír. Hodí se ale jen do balíku plného krabberů (popř. nemrtvých). Jeho schopnost působí, i pokud vás soupeř dostal třeba na -5 Ž a dané kolo byste tím prohráli. Vždy se dostanete na 5 Ž. Funguje, i pokud je Upíří krabber sám součástí efektu, tedy je odložen do nicoty.
Vampýří duch – 2 KB
Komentář:
Slabý bojovník, ale všechny ze 4 možností jeho schopnosti se mohou velmi hodit. Pokud máte ve hře dva Vampýří duchy, které chcete pro využití schopnosti použít (tzn. že pro efekt jednoho Vampýřího ducha obětujete druhého), vyhodnotí se schopnost jen jednoho z nich.
Vliv podsvětí – X KB
Komentář:
Na první pohled karta, která nedává moc smysl. Proč byste si odemílali svoje vlastní karty na hřbitov? Může se ale ukázat, že je prozíravé ji zahrát, pokud máte balík plný různých vizí anebo pokud třeba znáte pořadí několika karet z vrchu svého balíku. Pokud víte, že nutně potřebujete kartu z balíku, která je třetí z vrchu, můžete tak odemlít 2 karty a víte, že nyní na vás čeká přesně ta karta, kterou chcete.
Vykradač hrobů – 2 KB
Vzkříšení.
[S]: odlož jednu kartu ze svého a jednu kartu z protihráčova hřbitova se stejným typem do nicoty: vyléčíš si 1 Ž, získáš 1 KB a lízni si kartu.
Komentář:
Jeho schopnost nebude fungovat, pokud nenajdete na obou hřbitovech typově stejné karty.
Vysávající dotek – 1 KB
Komentář:
Za 1 KB takové očarování? Fantazie. V kombinaci s bojovníky, kteří mají neviditelnost a k tomu slušné ÚČ, je Vysávající dotek skutečným vysavačem soupeřova balíku. Počítá se zde s konečnou hodnotou zranění, pokud si protihráč něčím redukuje (snižuje) utržené zranění.
Vzývání duchů – 1 KB
Komentář:
Skvělá karta na zničení jiné karty. Na hřbitovech se po pár kolech objeví dostatek karet, aby zahrání této karty dávalo smysl. Lze tak zničit i kartu s kombinovanou vyvolávací cenou, nebo kartu, která ve vyvolávací ceně obsahuje X nebo ?. U těchto karet je ale nutné si poznačit, za kolik byly do hry opravdu vyloženy. Vzývání duchů totiž pracuje s konečnou vyvolávací cenou.
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Anti-blokování: X
Pokud zahrajete kartu s touto schopností, vaše maximální KB se zvýší o hodnotu X (funguje i na zvyšovaní přes 20). Funguje pouze pokud je hrána z ruky. Tato schopnost se spouští, i pokud nějaký efekt zakazuje spouštět schopnosti, které se aktivují po vyložení karty. Kopírování karet nezkopíruje tuto schopnost.
Plynutí:
Můžete od svého druhého kola používat schopnost Plynutí. Za 1 KB si může zamíchat kartu s touto schopností z ruky zpět do balíčku. Poté se aktivuje schopnost Plynutí. Efekt je vždy popsán na příslušné kartě. Tuto schopnost můžete použít pouze ve svém kole a jen jednou za kolo. Plynutí je považováno za zdroj a nemůže být přerušeno.
Síť :
Síť je speciální schopnost. Je-li na nějaké kartě ve hře ikona sítě, znamená to následující: Každý hráč může úspěšné vyložit maximálně dvě karty z ruky za jedno kolo. Pokud hráč právě vyvolal kartu s ikonou sítě, může každý hráč do konce kola úspěšně vyložit už pouze dvě karty z ruky.
Pokud zahrajete kartu a ta je přerušena, můžete stále hrát dvě karty. Počítají se vždy pouze úspěšně vyložené a vyhodnocené karty. Karty s podtypem vize vyložené ze hřbitova se do sítě také počítají.
Trest:
Pokud má na sobě nějaká karta napsáno Trest: X Ž, tak to znamená, že pokud někdo použije zdroj, kvůli kterému se dostane tato karta z bojiště (tj. i tehdy, je-li vrácena zpět do ruky) nebo změní uživatele, tak je uživatel tohoto zdroje zraněn o X Ž. Trest se neuplatňuje tehdy, je-li bojovník s Trestem zabit jiným bojovníkem v boji (ani při použití schopností přímého zranění), nebo pokud takovouto kartu obětuješ (pro vlastní obětování), nebo je-li tato karta zrušena nějakým protikouzlem (tj. nepřijde do hry).
– Přirozeně, že pokud si zabijete vlastního bojovníka, tak Trest odnesete vy, nikoliv soupeř. Pokud je více zdrojů Trestu, tato zranění se sčítají.
– Pokud vás protihráč donutí svým zdrojem obětovat kartu se schopností Trest, je zraněn o patřičný počet Ž.
– Pokud hráč obětuje kartu k zaplacení aktivační schopnosti, schopnost Trest se nevyhodnocuje.
Vzkříšení (schopnost bojovníka)
Bojovníka s touto schopností je možné hrát ze svého hřbitova jako byste ho měli na své ruce.
Život: X
Pokud má karta schopnost Život: X, znamená to, že tato karta má X životů. Pokud úspěšně vyložíte kartu s touto schopností z ruky, položte na ni X žetonů života. Počet těchto žetonů se za žádných okolností nemůže zvýšit ani snížit s výjimkou schopností, které přímo pracují s žetony života. Pokud by měla být karta zničena (zdrojem) nebo by měla změnit uživatele, zabráníte tomuto efektu odstraněním jednoho žetonu života.
Pokud se jedná o bojovníka, kdy měly by jeho Ž klesnout na (nebo pod) 0 v důsledku oslabujících, jedových žetonů apod., vyléčíte ho do plna odstraněním žetonu života.
Pokud by měl být bojovník odložen v důsledku dvou efektů na hřbitov (např. -1/-1 žetony a zničení magií) je potřeba odstranit 2 žetony apod. Následně odstraníte i tyto negativní žetony, které by znamenaly bojovníkovo zničení.
Žetony života nefungují pro vlastní obětování, ale je možné je použít pro nucené obětování.
Pokud bojovník umřel v boji, žetony života také nefungují.
Michal Slivečka (redaktor)
Jednou někdo před 15 lety dotáhl do třídy pár karet Wastelands. Tak mě ta hra chytla, že snad co přestávka, to partie. Sehrál jsem jich stovky. Nyní jsem rád, že se opět mohu vrátit k zápolení s novými edicemi. Jsem ale „stará škola“, mám rád mlátičky mezi bojovníky, které sem tam opepřím boostem nebo kouzlem. Dnešní control balíky mě moc nebaví.