Po dlouhé sváteční odmlce se opět hlásíme z našeho redakčního Wastelands.cz blogu. Jelikož se začínají hrát turnaje ve formátech typu constructed a spousta z Vás diskutuje nad tím, jak a z čeho by měl být složený sideboard, nabízíme Vám náš redakční pohled na věc.
Sideboard je složený z 25 karet, používá se na turnaji a po první hře v každém kole můžete vyměnit karty z hlavního balíčku za karty v sideboardu. Toto Vám dává možnost reagovat na karty protihráče a uzpůsobit svoji strategii na katy v jeho balíčku.
Ze začátku se objevovaly názory, že tím, že je možné vyměnit jednu celou barvu díky až 25 kartám v sideboardu, bude možné změnit kompletní strategii celého balíčku. Není to tak docela pravda. Mezi barvami (když nepočítám černou nebo např. zelenou) nejsou tak dramatické rozdíly v typech karet (většinou má každá barva nějaké zabíjení, ničení apod.). Dokonce těch 25 karet není zas tak moc, jak by se na první pohled mohlo zdát. Tímto nicméně netvrdíme, že by se opravdu za černou nedal díky sideboardu přeskládat celý balíček na úplně jinou strategii s hrobem nebo například za světle zelenou zaměřený pouze na blokování, na které by soupeř jen stěží našel v následujících dvou hrách odpověď.
Tento článek se bude zabývat konvenčním pojetím sideboardu tak, aby byl určený co nejširšímu spektru hráčů. Nejdříve trošku matematiky. Pokud by jsme počítali, že si chceme dát do sideboardu kartu, která bude dobře fungovat a ve hře nám musí dojít, počítejme, že potřebujeme 3 kopie této karty. Tímto si zaručíme 11,11% šanci, že ji budeme mít na startovní ruce a 7,52%, že si ji lízneme jako první kartu ve fázi tahu. To není zas tak špatné, zvláště když se toto procento do dalších kol už jenom zvyšuje. Z celkových 25 karet si takovýchto „playsetů“ můžeme ale udělat jen 8. A když předpokládáme, že využíváme všechny z možných 4 barev, což je nejsilnější předpoklad, za každou barvu si tak celkově přidáme 2 karty. Toť vše. A věřte, že každá barva má co do sideboardu nabídnout. Takže ještě stále si myslíte, že těch 25 karet v sideboardu je hodně?
Pojďme se podívat na karty, které by mohly v sideboardu fungovat, ale také si můžeme ukázat karty, které by naopak mohly po první hře z hlavního balíčku putovat ven:
Dornodon (červená)
Červená má hodně silných karet a je nyní velmi oblíbenou barvou. Je to navíc barva do kontrolu, ale může teoreticky sloužit i v rychlém balíku.
Spalující oheň je karta, která ne vždy využívá na 100% svůj potenciál. V první hře by se však dalo odpozorovat, jestli soupeř je schopný poslat do hry dvě karty, které potřebuje mít na bojišti a v tento okamžik mu odpovědět právě touto kartou. Vždy je lepší měnit 2 karty za jednu. Problém je v tom, že ne vždy soupeř vykládá 2 permanenty. Někdy nevykládá vůbec nic a hraje jen kouzla nebo zaklínadla. Proto je Spalující oheň spíše sideboardová záležitost.
Ďáblovo učení může být do budoucna zajímavé proti discardujícím balíčkům, případně proti balíčkům s anti-magií. Někdy se může najít okamžik, kdy by pro nás mohlo být výhodou i proti balíčkům s trošku pomalejším stylem hraní.
Žíravá mlha je univerzální damage, který se ne vždy hodí proti balíčkům s léčením případně proti balíkům, ve kterých není moc bojovníků. Můžou nastat chvíle, kdy se Žíravá mlha ocitne po první hře mimo hlavní balíček, stejně tak jako může nastat situace, že bude naopak lepší ji navíc ještě přidat a tím zbrzdit „malo-potvorový“ balíček.
Elenios (modrá)
Elenios je také velmi silnou, oblíbenou a často hranou bohyní.
Klidný netvor umí brzdit rychlé balíčky a umí léčit. Hodí se proto do sideboardu. Najdou se balíčky, které hrají netvora i v základu, takže je v podstatě univerzální kartou. Dá se s ním dokonce i trikovat tak, že ho po první hře úplně odsideujeme poté, co předpokládáme, že si na něj soupeř připraví karty právě ze sideboardu (např. žluté Oslabení jedince).
Nezvratný osud nám může pomoci v situacích, při kterých nám protihráč „podsouvá“ jeho původní škodící karty.
Vzplanutí duše je momentálně jediné konvenční ničení bojovníka za modrou a z tria, které doplňuje Morganova pečeť a Bezcitný lov se jeví jako nejslabší. Na bojovníky, kteří automaticky přicházejí s žetonem (Hrdlořez chaosu, Písečný drak..) nebo na bojovníky, kteří velice lehce získávají žetony (vládci osudu), je toto kouzlo velice slabé. Často se vám tedy může stát, že ho z hlavního balíčku spíše vyměníte za něco lepšího. Třeba Snovou vílu.
Fairlight (žlutá)
Co by to byl za balíček bez žluté barvy, hlavně k vůli aktuálně velmi potenciálnímu Lektvaru many.
Oslabení jedince je skvělá věc na všechny „podsouvačky“ a na Klidného netvora dost možná úplně nejlepší odpověď. Buď ho máte v balíčku taky, touto kartou si zničíte toho svého „pod svojí kontrolou“, najdete nového a hned ho ještě podsunete protihráči. A nebo když víte, že ho nemáte tak ho za 1 KB zničíte a do toho si líznete, a to se skutečně vyplatí. A rozhodně to nefunguje jen na Klidného netvora, ve Věčnosti vyjde spousta dalších karet s obdobnou mechanikou.
Rybaření je sama o sobě velmi drahá karta a na ničení se téměř vůbec nevyplatí. Pokud nás ji však protihráč donutí odhodit z ruky, nejlépe bojovníkem s anti-magií, můžeme tohoto bojovníka zranit za 4 Ž a získat 1 KB, což je v některých situacích určitě užitečná věc 😉
Dokonalé načasování je velmi univerzální karta. Díky automatické schopnosti „lízni si kartu“ neztrácíme karetní výhodu a navíc nám dokáže ničit silové žetony na bojovnících. A věřte tomu nebo ne, některé balíky si přímo zakládají na žetonech síly na bojovnících. Jaký je takový Kritanoidský čaroděj s 6 žetony síly po zahrání Dokonalého načasování…?
Chara-din (fialová)
Chara-din jako odvěký bůh chaosu nám přichystal do sideboardu tyto karty:
Tvořivá spojitost je opět velmi univerzální karta, která nás nestojí ani KB, ani kartu a navíc dokáže jednu klíčovou kartu protihráče dát naspod balíčku a tím zabránit kombu nebo jiné silné hrozbě, která nás v předchozí hře zabila. Taky je jednou z mála karet, která funguje ve 4. kole na UR Repra, který je zatím pouze na ruce a čeká na vyskočení do hry..
Katalizátor se může vyplatit proti rychlým balíčkům, které mají tendence se co nejvíce boostit hned od začátku hry díky, převážně manovým, kouzlům za 0 KB. Na Manový lektvar to může fungovat skvěle.
Telkaridský mozkocuc opět spolehlivě zastaví rychlé kombo balíčky, které by snad měli ambice vítězit v prvních 2-4 kolech.
Leah (černá)
Co by to bylo za pána smrti, kdyby nám nepomohl řešit sideboardově problémy na hřbitově a případně věčným chladem brzdit permanenty soupeře.
Geomi, zvaný tlouštík je momentálně asi nejsilnější karta, která vám může pomoci vytrhnout trn z paty, pokud vám cokoliv vadí na hřbitově vašeho protihráče.
Očistec je skvělý proti balíčkům s předměty a stavbami a také všude tam, kde se hrají levné kouzla a bojovníci. Nepodceňujte sílu této karty, velkou část balíčku tvoří právě karty za 0 a 1 + stavby a předměty!
Ledová střepina skvěle funguje tam, kde víme, že protihráč hraje bojovníky s hodnotou životů 4 a méně a také silné permanenty (např. očarování), které nám ztěžují naše vlastní hraní. Zmražené Perpetuum mobile je dobré Perpetuum mobile.
Raia (bílá)
Raia a jeho bojovníci dobra mají také své zastoupení do sideboardu.
Anděl strážný je silné defensivní kouzlo do bloku rozjetého nepřítele a má spoustu variant jak se dá hrát. V každém případě nám vždy ale velmi výrazně pomůže. Proti balíčkům, kde se na Vás od začátku sypou hordy nepřátel, se toto kouzlo bude rentovat.
Harherron si umí poradit s bojovníky větších rozměrů, umí brzdit hordy nepřátel, ale co hlavně umí je, že jako jediný bojovník umí odložit Repra na věčný spánek na hřbitov.
Andělský zákrok užijeme proti balíčkům, které by nám chtěli otravovat život nepříjemnými kartami magie 🙂 a že jich je..
Rhatt (světle zelená)
Dobrý bůh laskavosti Rhatt má také něco ze svého repertoáru spíše do sideboardu.
Medhrosova oblíbenkyně je řešením proti bojovníkovi, se kterým si nepomůžeme standardním způsobem, případně když jeho schopnosti přímo vybízí k tomu, aby mu byly odebrány.
Varask má v sobě zabudovanou mechaniku, která si poradí s jakýmkoliv permanentem, a i když to není zrovna nejlevnější, v nějakých fázích se to prostě hodit může. Nezapomínejte na síť!
Nepatrný úplatek je skvělé counterování čehokoliv, které se nám však nehodí do balíčku, ve kterém chceme svého soupeře co nejdříve zabít. Pokud zvolníme strategii a hrajeme do pozdní fáze hry, nemusí nám vadit, když si soupeř na 20 Ž, vyléčí 5 Ž a bude mít 20 Ž, že? 🙂
Sheran (zelená)
Bohyně lesa a přírody umí také zastavit všechny kouzelníky dychtící po rychlém vítězství.
Zpomalení vývoje je snad nejryzejší sideboardovou kartou z celé edice. Nepřerušíte ji, hodíte ji i když máte 0 KB a v následujících 5 kolech se ji nezbavíte a donutíte tak soupeře hrát maximálně 2 karty z ruky za kolo. Ideální proti kombo balíčkům, boostujícím se balíčkům a rychlým mašinám. K čemu je protihráči poté Lektvar many v druhém kole na 6 KB, když si stejně vyloží jen jednu kartu?
Obří lenochod a přesideování na balíček bez karet kouzel a reakcí může být celkem sranda, ne tak už pro vašeho protihráče.
Přízračný štír jako obránce s vysokými životy a schopností jedu, úspěšně zastaví nejednoho malého nájezdníka, který by nám chtěl působit potíže hned ze začátku. Další dobrá zpráva je, že ani Rudá smrt či Kinetická detonace si s ním neporadí.
Tharr (hnědá)
Bůh války má taky své zástupce do sideboardu.
Ziránské mučení pomůže proti balíkům plných potvor a také nám může pomoci proti balíkům hrajícího Repra.
Čarodějobijec zase proti balíkům plných ničivých kouzel a nepříjemných očarování. Odkládání karet ze hřbitova do nicoty je jen třešničkou na dortu 🙂
Thorunag, ač se to na první pohled nemusí zdát, je opravdu silný trik za 1 KB. Můžeme s ním překvapit nejednoho soupeřova bojovníka bez magického útoku. Dokonce si s ním můžeme vracet otravného netvora na ruku a to vše pouze za 1 KB!
Teď už víte, jaké zhruba karty by bylo dobré použít do sideboardu, případně o nich alespoň uvažovat. Ať tak či tak, nepodceňujte sílu sideboardu a pečlivě si jej připravujte. Stejně pečlivě jako svůj hlavní balíček a používejte sideboard vždy. Vždy je lepší mít sideboard, který nevyužijete, než sideboard, který nemáte! 🙂
Díky za pozornost a zase příště!