DECK-TECH: Pasti, pasti, pastičky

 

Tento deck tech jsem familiárně nazval Pasti, pasti, pastičky. Spíše bych měl napsat, že se jedná o takový half deck tech, protože bude nastiňovat jen část balíčku, který si potom můžete dokořenit dle vlastní chuti a způsobu hraní. Dá se to hrát stejně tak dobře na aggro jako na control, popř. pouze jako doplněk k jinému balíčku. Zde nastíním jádro balíčku postaveného na ne sice nové mechanice, ale na mechanice, která doteď postrádala smysl – na pastech.

 

Základem balíku nemůže být nikdo jiný než nový generál Thormedor, lovec. Je to karta Učková, takže nebude vůbec problém ji sehnat, bez ní by se to hrálo o poznání hůř. Většina pastí (aspoň to tak bývalo) má vyvolávací cenu v komponentech. Ty občas nemusí být úplně lehké sehnat. Škoda, že jeho schopnost neumí do puntíku to, co použil Tomáš Kuchta u předmětového balíku, kdy mu Neurokondenzátor umožňoval platit celou vyvolávací cenu předmětů v KB. Thormedorem totiž můžete nahradit vyvolávací cenu jen 1 komponentu. Že jsou potom reakce na tvé pasti o 1 KB dražší, je taková třešnička. Daleko zajímavější je další schopnost a to, že všechny pasti po úspěšném vyložení obdrží Trest: 3 Ž. Některé pasti viz. dále mohou hrou celkem dobře zamávat a hráč se jich bude chtít zbavit a ten Trest ho v tom bude odrazovat. Zase to má ale jeden háček na druhou stranu, hodně pastí je potřeba obětovat, aby něco dělaly, takže tady Trest trochu postrádá smysl.  No a poslední velmi zajímavá vlastnost karty, kdy při obětování vlastní pasti způsobíte zranění bojovníkovi nebo i hráči. Pokud ale obětujete past přes schopnost generála, nespustí se její primární schopnost, je to tedy hodně situační.

 

 

 

Hrát pasti bez generála postrádá smysl. Následně uvidíte, proč. Pokud bude soupeř váš balík dobře znát a bude mít nějaké karty na vyléčení životů, možná bude koketovat si zničením generála.

 

 

Dalším pomocníkem do balíčku s pastmi je Znalost kladení pastí. Není to úplně ten boost, co by se od této karty dalo očekávat. Čekal bych, že pasti budou dávat větší zranění nebo je bude těžší zničit. V tomto směru pro mě zklamání. Sice tam je schopnost, že pasti nemohou změnit uživatele, ale pasti zatím dávají smysl do kombinace s generálem. Soupeř asi nebude úplně nucen hned přebírat všechny pasti. Z tohoto pohledu spíše sidovací věc. Veškeré její schopnosti se navíc musí zaplatit. Malou situační záplatou je poslední schopnost, kdy si můžeme v balíku vyhledat past, kterou zrovna potřebujeme. Pokud bychom si např. potřebovali najít níže uvedenou Obživlou past, pak asi ok, ale většina klasických pastí spíše reaguje na kroky soupeře než že by hru samy inicializovaly. Uvidíme, jaké pasti přijdou časem. Smysl zde možná vidím do kombinace s Peturem, čas ukáže.

 

A hned na začátek tu máme největší hard core, co nová edice přinese. Jen upozorním, že název Obživlá past opravdu není ten název, co jsme chtěli my, ale některé věci mezi nebem a zemí neovlivníte. Je to bojovník s nesmírnou útočnou silou, Život: 1, nemůže změnit uživatele. Kartu generála samozřejmě používáme, takže ještě zničíme cílového bojovníka. Přichází do hry aktivní a zároveň dostane od Thormedora schopnost Trest: 3 Ž? Tohle prostě na stůl dostat chcete. Ano chcete, ale podaří se to? To už je druhá otázka, 1 komponent nahradíme přes generála, ale další tři? Ty bude třeba nějak získat. Spíše než zabíjením soupeřových bojovníků bych to viděl na magii či předměty, které dokáží generovat další komponenty. Kdyby ale šla její vyvolávací cena nahradit úplně nebo neplatit vůbec? Zabít tohoto…jako je to teda bojovník nebo past?…v klasickém boji bude díky magické obraně skoro nemožné. Pokud na kartě stále budete držet nějaký ten žeton života (a takové karty na rozdávání těchto životů máme), bude soupeř vyloženě donucen se zaměřit na tuto kartu, aby ji zničil či jinak vyřadil z boje. Počítejte s tím, že ji bude chtít za každou cenu přerušit a pokud už ji dostanete do hry, vyplýtvá nějakou tu magii, aby šla karta ze hry…prostě s tímto si s prstem v zadku poradí jen velmi málo karet. Pořád ale platí, že ji musíte dostat do hry!!!

 

 

 

Je to silná kombinace, ale samozřejmě nelze vsázet jen na ni. Zničený generál či nedostatek komponentů a máte na ruce (v balíku) zbytečnou kartu. Další velmi zajímavou kartou je Vakuová past.

 

 

Bohužel nepřichází do hry aktivní, což je její negativní element, ale nemuselo by to až tak vadit. Pokud je postavena (a kartu generála samozřejmě používáme), obdrží magickou obranu. Z doposud vydaných edic víme, že se na magický útok/obranu zatím moc nehraje. Když něco magickou obranu má, zničí se to jinak, ale magický útok vs. magická obrana, tento element ze hry vymizel. U stavby to však nabírá jiný rozměr. Bojovníků s klasickým útokem je drtivá většina a i kdyby měl magický útok, nebude mít tak vysoký, aby Vakuovou past zdemoloval. To může mít zcela zásadní význam např. proti aggro balíčkům, kdy za 1 KB určitě jakéhokoli bojovníka, který místo do vás bude útočit do této stavby. Byť by měl útok i 10, bez magického útoku stavbu nezboří a vy si tím uchráníte velké množství životů. Počítejte tedy, že tato stavba nezůstane stát věčně. I tato past však od generála obdrží Trest: 3 Ž.

 

 

Trnitá past je zajímavým zpestřením a přesně tím, co byste od pastí chtěli. Za 0 komponentů paráda. Bohužel se tu odvolává na Znalost kladení pastí, kterou jsem výše označil jako sidovací kartu. Jelikož se prakticky nikdy nestane, že budete mít na stole nějakou odbornost hned třikrát, pak je asi jedno, jestli tato past zraňuje za 3 Ž nebo 4 Ž. Opět odkaz na generála, kdy past obětujete a min. za 3 Ž + k tomu 2 žetony jedu může schytat jakýkoli bojovník i v záloze. V případě nutnosti i do svého. Samozřejmě tato karta je vyloženě do kombinace s kartami, které vrací ze hřbitova karty na ruku popř. je vykládají na stůl. Ale vzhledem k vyvolávací ceně je to prakticky totéž, takže si lze představit, že tuto past můžeme protočit za jedno kolo i třikrát  a hodit hned na 3 targety 2 žetony jedu? Je to hodně situační věc, co jsem teď napsal, ale chtěl bych vidět tu paseku, co by natropila.

 

Podobná, avšak lepší a silnější, je Zakrytá jáma. Za 0 komponentů už by to bylo přeci jen moc, takže zde je vyvolávací cena na místě, ale generál nám ji stejně zlevní resp. její cenu nahradí. Opět se odvolává na Znalost kladení pastí, zde to má ale daleko větší význam, kdy každý další žeton spánku může být velkou brzdou pro soupeře. V kombinaci třeba s Krajinou snů může klidně spinkat celou hru. Ještě zajímavější je, že ho zároveň zraňuje soupeře. Jelikož generála máme, tak takto uspávat jakéhokoli bojovníka…co dodat. Míra neškodnost resp. škodnosti poté závidí na tom, kolikrát jsme schopni tuto kartu dostat do hry a k tomu nám Sheran dopomáhej Thormedorův učeň.

 

 

Generál má svého bojovníka resp. učně. To je přesně to, co nám bude vracet pasti na ruku, např. onu Zakrytou jámu. Jelikož je předpoklad, že pár pastí do hry vyložíme, dává jeho schopnost smysl. Do jinak konstruovaného balíčku je to asi nonsense karta. Do hry rovnou s jedním žetonem síly přichází, takže se stává bojovníkem 2/4, pár pastí do hry a může svou službu prokázat i na hradbách, ve hře ho budete ale primárně chtít právě díky práci se hřbitovem.

 

 

Máme tu pasti na různé věci, ale tato past tomu dá opět nový rozměr. Šípová past ničí kartu, což je skvělé. Její vyvolávací cena taky nemusí být překážkou.

 

 

Jak je vidět, většina pastí se musí obětovat, aby něco udělala. Síla takto konstruovaného balíčku evidentně bude spočívat ve schopnosti si efektivně, a pokud možno zadarmo, vracet pasti na ruku či rovnou zpět do hry. Výše zmíněné karty jsou sice od 4 bohů, takže by splňovaly nějaké nároky na contructed, ale co kolem pastí postavit? To je otázka. Nějaký nástřel jsem tu popsal, ale bude to chtít další karty, aby byly pasti plnohodnotným soupeřem tak, jak se to např. nyní na MČR ukázalo na předmětech. A to nejlíp, pokud bude v budoucnu nějaká UR past, pak věřím, že i čistě balík postavený na pastech může být konkurenceschopný všem ostatním typům.

 


Michal Slivečka (redaktor)
Jednou někdo před 15 lety dotáhl do třídy pár karet Wastelands. Tak mě ta hra chytla, že snad co přestávka, to partie. Sehrál jsem jich stovky. Nyní jsem rád, že se opět mohu vrátit k zápolení s novými edicemi. Jsem ale „stará škola“, mám rád mlátičky mezi bojovníky, které sem tam opepřím boostem nebo kouzlem. Dnešní control balíky mě moc nebaví.