HOW TO PLAY: Tharr (Legendy)

Vítejte u pokračování rubriky, která se věnuje jednotlivým kartám do nejmenšího detailu – tedy How To Play. Vždy se podíváme na jednu edici a jednoho boha. U daných karet probereme nejen, jak se chovají samotné, ale jak se správně hrají v souvislosti i s jinými kartami (pokud bude nutné vysvětlení). Tyto interakce mezi kartami se poté objeví ještě samostatně v jiné rubrice popř. budou součástí Lexikonu. Celá tato rubrika bude taktéž odsouhlasena rozhodčími Wastelands, Může se stát, že se i nyní vyskytne herní situace, ke které tu nebude žádná vysvětlivka, výklad pravidel je nejednoznačný a není nic ani v Lexikonu. V takovém případě nám dejte určitě vědět a rozhodčí se s danou situací vypořádají. Poté se jejich verdikt objeví i u příslušných karet. Nebudu se však zaobírat vysvětlováním pojmů, které jsou uvedeny a popsány v pravidlech, konkrétní pojmy, které se týkají jen karet v tomto článku, najdete pod kartami.

Tharr:

Tharr je v Legendách velmi variabilní. Nabízí širokospektrální karty, některé jsou na první pohled téměř k ničemu, některé budete chtít téměř v jakémkoli balíku. Mezi bojovníky vládne troll, ale praktické využití je spíše v Ziránském stařešinovi či Malomocném goblinovi. Oblíbená je i kombinace torpédometčíka s torpédy. Lid moa dostal velmi zajímavý pool karet, ale jestli to nyní stačí na složení čistě moa balíku, to asi ještě ne. Co se týče předmětů, velmi hezké a použitelné kousky. Z magie stojí za zmínku Gaddarovo ultimátum a Otrokářství.


Antitalentino – 2 KB

Anti-magie: 2.

Anti-blokování: 4.

Trest: 4 Ž.

Komentář:

Spíše doplňková karta do balíku, jeho anti-magie však může slušně discardnout protivníkovu magii. Pozor jen, abyste se zbytečně nepřipravili o karty i vy sami, protože po jeho úspěšném vyložení musíte vy i protihráč odhodit 2 karty magie na hřbitov. Pokud máte jednu, odhodíte jednu, ale i tak ukážete ruku, že nemáte druhou. Taky vám zvýší max. hranici KB o 4.

 

 

 

 Gaddarovo ultimátum – 2 KB

Tvůj protihráč nemůže toto kolo vykládat žádné karty a ty rozděl 2 žetony mezi cílové karty/kartu (vyber: žeton jedu, spánku, zmrazení, nebo rozpadu).

Komentář:

Aneb jak zamezit protihráči v daném kole cokoli zahrát. Přerušit kartu Gaddarova ultimáta však může, efekt se spustí až po úspěšném vyložení. Následně si vyberete z docela rozmanité nabídky žetonů. Soupeř už potom nemůže vyložit žádnou kartu ani z ruky, ani pomocí efektů jiných karet či zdrojů ve hře.

 

 

 

 

 

Kancléř Zilak-din – X KB

Anti-magie: 0.

Kancléře Zilak-dina můžeš hrát jako reakci. Pokud tak učiníš, přeruš kartu nebo efekt s cenou X, která dává protihráči KB, nebo komponent, nebo si líže kartu, nebo hledá kartu v balíčku.

Komentář:

Kancléře můžete hrát jako reakci i v kole soupeřově – jo  Po jeho úspěšném vyložení přerušíte kartu nebo efekt za cenu X, za jakou jste kancléře vyložili do hry. Můžete ho hrát i jako klasického bojovníka. X potom značí i jeho útočné číslo.  S trochou nadsázky stačí našetřit 20 KB a jednou s ním prorazit hradby.

 

 

 

Kelger – 1 KB, 1 Nekronomie

Každý hráč obdrží ve své přípravné fázi o 1 KB méně.

Komentář:

Zajímavá karta do kombinace s jinými kartami, které ubírají soupeři KB. To, že ubírá i nám, by pak nemuselo být tak strašné.

 

 

 

 

 

 

 

Komisař Rabu-thin – 2 KB, 1 Nekronomie

[S]: Ukaž Komisaře Rabu-thina na své ruce: vyvolávací cena tvé příští karty v tomto kole bude o 1  nižší a na tvou příští kartu moa, kterou v tomto kole vyložíš na bojiště, polož žeton síly.

Komentář:

Za každého Komisaře na vaší ruce můžete snížit vyvolávací cenu další karty o 1 nekronomii. Pokud byste tedy náhodou měli na ruce tři, sníží se o 3  nekronomie.  Žeton síly při vyložení může dostat i sám Komisař. Jako bojovník s létáním se při jeho vyvolávací ceně hodí spíše, pokud má soupeř nechráněné hradby. Není totiž až tak těžké ho v boji sejmout. Dobrá volba do moa balíku.

 

 

 

 

Lord Naso-thin – 1 KB, 2 Nekronomie

Místo placení každé 1  ve vyvolávací ceně této karty můžeš zaplatit 1 KB.

Dočasný účinek 1: hráči nezískávají KB v přípravné fázi.

Komentář:

Kartu Lorda tedy můžete klidně vyložit za 3 KB.  V přípravné fázi neobdrží žádný hráč KB. Pokud máte KB našetřeno, může to být pro soupeře smrtící.

 

 

 

 

 

 

Malomocný goblin – 2 KB

Po úspěšném vyložení a v každé přípravné fázi tvého protihráče obdrží všichni bojovníci, kteří nejsou goblin, žeton lepry (-1/-1).

Pokud zaplatíš 1 KB nebo , tví bojovníci tyto žetony neobdrží.

Komentář:

Nebezpečná karta. Za 1 KB se vyhnete žetonům lepry a ty obdrží jen bojovníci protivníka.

 

 

 

 

 

Moa klenot – 1 Obětina

Místo placení vyvolávací ceny můžeš obětovat 1 .

(P): lízni si kartu a ukaž ji. Pokud je to karta kouzla nebo zaklínadla, odlož ji na hřbitov, pokud je to jiná karta, můžeš jí do konce kola zahrát. Pokud ji nezahraješ, na konci kola ji zahoď.

Komentář:

Karta náhodného efektu, může být stejně tak prospěšná jako neprospěšná, záleží, jak máte poskládaný balíček (jaké typy karet převažují). Pokud líznutá karta není kouzlo či zaklínadlo, můžete ji v daném kole zahrát, ale až po zaplacení vyvolávací ceny. Pokud ji nezahrajete, odhodíte ji na hřbitov.

 

 

 

 Moa mučení – 2 KB

Pokud máš na bojišti kartu moa, je vyvolávací cena této karty o 1 KB nižší.

Moa mučení zraní cílového protihráče za 1 Ž a zvol: a ztrácí 3 KB, nebo zahodí kartu magie (pokud nemá, ukáže ruku).

Komentář:

Za 1 Ž protihráče zraní vždy a poté si vyberete jednu ze dvou možností. Jelikož je to vize, můžete ji každé kolo zahrát i ze hřbitova.

 

 

 

 

 

Moa torpédo – 1 Komponent

Místo placení 1  můžeš zaplatit 1 .
Opožděný účinek 1: 1 KB, obětuj Moa Torpédo: cílový protihráč je zraněn za 5 Ž.

Komentář:

V jednom kole torpédo vyložíte a můžete ho odpálit až v kole dalším. Slušná pecka.

 

 

 

 

 

 

 

Moa torpédometčík – 2 KB

(P): vylož si na bojiště kartu Moa torpédo.

Komentář:

Karta pro jeden jediný účel – utorpédovat soupeře.

 

 

 

 

 

 

 

 

Otrokářství – 2 KB

Ukradni cílovou kartu (pokud je to bojovník, přesune se pasivně do tvé zálohy).

Pokud Otrokářství opouští bojiště (vyjma obětování), ukradená karta se vrátí zpět na ruku vlastníka a ty můžeš zaplatit 1  a vrátit si Otrokářství do ruky.

Komentář:

Výborná možnost přebrat soupeři jeho top vyloženou kartu, jenom pozor na určení cíle. Nepřeberete tak karty, které mají žeton života nebo pokud je ve hře platný efekt, že nelze přebírat karty soupeři. Tato karta však může být za jistých okolností i velmi nejasná, proto bude při sporných situacích záležet na domluvě resp. verdiktu rozhodčího.

 

 

 

Paralyzující prsten – 1 Komponent

Tvůj protihráč může úspěšně vyložit max. jednu kartu za kolo.

Obětuj: polož na nositele prstenu žeton života a žeton síly (tuto schopnost můžeš použít jako reakci).

Komentář:

Top control karta, která neumožní protivníkovi v daném kole úspěšně vyložit více než jednu kartu. Kartu musíte vyložit na bojovníka s ikonkou ruky, prsten musí mít nositele.

 

 

 

 

 

Slizský slimák – 2 KB

Anti-magie: 1.

Po úspěšném vyložení ukaž svou ruku a zahoď všechny karty magie do nicoty.

Vyvolávací cena tvých bojovníků je o 1 KB nižší (min. 1 KB).

Vyvolávací cena veškeré magie je o 1 KB vyšší.

Komentář:

Vcelku postradatelná karta, spíše sidovací záležitost. Pokud máte v balíku nebo na ruce minimum magie a magii obecně moc nehrajete, pak může mít své opodstatnění.

 

 

 

 

Stvoření života – 1 Komponent

Najdi si ve svém balíčku kartu bojovníka a vezmi si ji do ruky.

Komentář:

Nenápadné embryo, ze kterého může vyrůst nebezpečná příšera.

 

 

 

 

 

 

 

Světlopal Moa – 2 Komponenty

Od tvého čtvrtého kola můžeš místo placení 2  zaplatit 2 .

(P), 1 KB: znič cílového bojovníka a odlož jej do nicoty (neobdržíš komponenty).

(P), 2 : Světlopal Moa zraní cílového hráče za 6 Ž.

Pokud Světlopal Moa opouští bojiště (vyjma obětování), zraní cílového bojovníka nebo hráče za 3 Ž.

Komentář:

Nejdrsnější a nejšílenější předmět!!! Ničí vše, na co se zaměří.

 

 

 

 

Turbulent – X KB

Život: 2.

Po úspěšném vyložení na něj polož X žetonů nabití.

Pokud má tvůj protihráč na konci jeho závěrečné fáze méně KB, než je počet žetonů nabití na Turbulentovi, je zraněn za 6 Ž a odstraň žeton života z Turbulenta (pokud nějaký má).

Komentář:

Pokud máte hodně KB, tahle karta vám vyhraje hru. Když ho dáte do hry třeba za 10 KB, pak je protihráč na konci jeho kola zraněn za 6 Ž, pokud mu zbyde 9 a méně KB. Tato karta tak nutí protihráče neklesnout pod určitou hodnotu KB popř. moc nevykládat karty. Jelikož má 2 Životy, nemusí být lehké se ho zbavit.

 

 

 

 Vrhací dýka – 1 Nekronomie

Obětuj: Vrhací dýka zraní cílového bojovníka nebo hráče za 2 Ž.

Komentář:

Taková z nouze ctnost, ale když už nic jiného nezbývá a protihráč mele z posledního, určitě i taková dýka zabolí.

 

 

 

 

 

 

 

Záplava – 2 KB

Najdi si v balíčku libovolný počet bojovníků, jejichž celková vyvolávací cena není vyšší, než menší polovina počtu karet, které máš v ruce (bojovníci za 0 KB se počítají jako za 1 KB). Můžeš hledat pouze bojovníky, kteří mají vyvolávací cenu v KB.

Komentář:

Hledat můžete jen bojovníky, kteří mají pevnou vyvolávací cenu (X a otazník je za 1). Pokud máte na ruce třeba 5 karet, menší polovina je 2, a tudíž si můžete najít buď dva bojovníky s vyvolávací cenou 1 anebo jednoho bojovníka s vyvolávací cenou 2.

 

 

 

 

 

Zdegenerovaný zirán – 1 KB, 2 Nekronomie

Odplata: najdi si v balíčku kartu Zdegenerovaného zirána a vezmi si ji do ruky.

Komentář:

Odplata se vyhodnotí, když bojovník opouští bojiště. Pokud však nedokážete nějak nahradit nekronomiii v jeho vyvolávací ceně, je i ta odplata k ničemu.

 

 

 

 

 

 

 

Ziránský stařešina – 3 KB

(P): získáš 1 KB a vezmi si kartu bojovníka ze svého hřbitova do ruky.

(P): tvůj protihráč ztrácí 2 KB a zahodí kartu bojovníka (pokud nemá, musí ukázat ruku).

Komentář:

Jasný bojovník do zálohy k využívání jeho schopností. Každé kolo ho můžete pasivovat a vybrat jednu z nich. Obě dvě jsou velkolepé.

 

 

 

 

 

Zmutovaný horský troll – 4 KB

Během vyložení můžeš zahodit kartu obra, nebo dvě karty, které nejsou obr do nicoty. Pokud tak učiníš, Zmutovaný horský troll obdrží létání.

(P), 1 KB: cílový hráč zahodí náhodně 2 karty.

(P), 1 KB: cílový bojovník je zničen a ty si vyléčíš 2 Ž.

Komentář:

Rozhodně se vyplatí odhodit i dvě karty do nicoty, aby létání obdržel. Je to jeden z vůbec nejsilnějších bojovníků v základu a pokud ho soupeř nepřeruší, ámen s ním. Stejně výbornou službu ale udělá i v záloze.

 

 

 

 

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

 

Anti-blokování: X

Pokud zahrajete kartu s touto schopností, vaše maximální KB se zvýší o hodnotu X (funguje i na zvyšovaní přes 20). Funguje pouze pokud je hrána z ruky. Tato schopnost se spouští, i pokud nějaký efekt zakazuje spouštět schopnosti, které se aktivují po vyložení karty. Kopírování karet nezkopíruje tuto schopnost.

 

Anti-magie: X

Pokud vidíte na kartě nápis Anti-magie: X, znamená to, že karta nemůže být přerušena žádnou kartou magie. Funguje, pokud je vyložena/hrána odkudkoliv.
Po zahrání musí navíc každý hráč zahodit X karet magie. Hráč, který kartu se schopností Anti-magie zahrál, takto odkládá do nicoty. Pokud někdo z hráčů nemá kartu magie, musí ukázat ruku protihráčům. Karty, které mají schopnost rušit karty a nejsou magií můžou běžně kartu s anti-magií přerušit.

 

Odplata:

Efekt schopnosti Odplaty se spustí, pokud tato karta mění uživatele, nebo odchází ze hry v důsledku efektu zdroje tvého protihráče. V tomto smyslu má schopnost Odplata vždy pozitivní účinek na uživatele karty. Efekt Odplaty se vyhodnocuje pouze jednou.

 

Trest:

Pokud má na sobě nějaká karta napsáno Trest: X Ž, tak to znamená, že pokud někdo použije zdroj, kvůli kterému se dostane tato karta z bojiště (tj. i tehdy, je-li vrácena zpět do ruky) nebo změní uživatele, tak je uživatel tohoto zdroje zraněn o X Ž. Trest se neuplatňuje tehdy, je-li bojovník s Trestem zabit jiným bojovníkem v boji (ani při použití schopností přímého zranění), nebo pokud takovouto kartu obětuješ (pro vlastní obětování), nebo je-li tato karta zrušena nějakým protikouzlem (tj. nepřijde do hry).

– Přirozeně, že pokud si zabijete vlastního bojovníka, tak Trest odnesete vy, nikoliv soupeř. Pokud je více zdrojů Trestu, tato zranění se sčítají.
– Pokud vás protihráč donutí svým zdrojem obětovat kartu se schopností Trest, je zraněn o patřičný počet Ž.
– Pokud hráč obětuje kartu k zaplacení aktivační schopnosti, schopnost Trest se nevyhodnocuje.

 

Život: X

Pokud má karta schopnost Život: X, znamená to, že tato karta má X životů. Pokud úspěšně vyložíte kartu s touto schopností z ruky, položte na ni X žetonů života. Počet těchto žetonů se za žádných okolností nemůže zvýšit ani snížit s výjimkou schopností, které přímo pracují s žetony života. Pokud by měla být karta zničena (zdrojem) nebo by měla změnit uživatele, zabráníte tomuto efektu odstraněním jednoho žetonu života.

Pokud se jedná o bojovníka, kdy měly by jeho Ž klesnout na (nebo pod) 0 v důsledku oslabujících, jedových žetonů apod., vyléčíte ho do plna odstraněním žetonu života.

Pokud by měl být bojovník odložen v důsledku dvou efektů na hřbitov (např. -1/-1 žetony a zničení magií) je potřeba odstranit 2 žetony apod. Následně odstraníte i tyto negativní žetony, které by znamenaly bojovníkovo zničení.

Žetony života nefungují pro vlastní obětování, ale je možné je použít pro nucené obětování.

Pokud bojovník umřel v boji, žetony života také nefungují.


Michal Slivečka (redaktor)
Jednou někdo před 15 lety dotáhl do třídy pár karet Wastelands. Tak mě ta hra chytla, že snad co přestávka, to partie. Sehrál jsem jich stovky. Nyní jsem rád, že se opět mohu vrátit k zápolení s novými edicemi. Jsem ale „stará škola“, mám rád mlátičky mezi bojovníky, které sem tam opepřím boostem nebo kouzlem. Dnešní control balíky mě moc nebaví.