RETRO: Zpátky do minulosti – 1. díl

Nazdar čtenáři,

rozhodl jsem se zavzpomínat na doby, kdy jsem jako náctiletý trávil veškerý neškolní čas nad Wastelands. V sérii Zpátky do minulosti vám chci přiblížit ty nejzajímavější karty, které vyšly v dřívějších dobách, a to podle edic, včetně různých komb, která se tehdá hrála. A rozhodl jsem se nevzít to chronologicky, protože oficiálně vydané edice se dají stále hrát. Nejprve se podíváme na edice, které jsme si jako parta nadšenců přeložili a formou proxů používali na neoficiálních turnajích. Vlastně jsme naši vášeň k Wastelands udrželi i v dobách, kdy hra oficiálně zanikla. Nám ale její krása a potenciál stála za to úsilí, dál se scházet, vymýšlet nové balíčky a komba, a prostě jen hrát a bavit se.

 

Na úvod se tedy podíváme na edice Stříbrný úsvit, Temný měsíc a Zlatý pramen, které byly vydány v roce 2004, 2005 a 2009-10. Vezmeme to pěkně jednotlivě po bozích a vyberu vám vždy to zajímavé, co se zde objevilo. Nezapomínejte, že edice byly vybrány záměrně tak, aby co nejvíce odpovídaly vyvolávací cenou a tudíž i tempem hry tomu, jak se Wastelands hrály v dobách svého uvedení v ČR. Hraní s takto proxovatelnými kartami skýtalo novou éru hraní. Nezáleželo totiž na tom, zda kartu vlastníte (vytisknout si mohl každý co potřeboval). Začali jsme se předhánět ve vymýšlení nových herních konstrukcí a jejich postupném vypilování k dokonalosti.

 

Začneme tedy Dornodonem. Na úvod malá ochutnávka kartou, kterou všichni známe/poznáme, protože se nám v aktuální edici Legendy vrátila zpět.

 

 

Malý Zan patřil k oblíbeným a velmi hraným kartám. Na rozdíl ode dneška jste museli zaplatit 1 obětinu, ale hlavně schopnost Malého Zana byla praktičtější, protože na konci kola neodcházela na hřbitov pouze kopie, ale také originál.

 

V průběhu vydání těchto sad jsme se museli také seznámit s novými dodatky pravidel. Dnes nám pojmy jako kotva, obětina či pravidelnice přijdou normální, ale tenkrát jsme se s nimi postupně učili hrát. Nejméně používanou byla politika, jejíž schopnost se dala uplatnit pouze pro párovou hru.

 

Další kousek předvedl svůj potenciál velmi rychle, neboť na této kartě vznikl velmi silný a zajímavý deck. Jednalo se o kartu Mechanizmus.

 

 

Vlastně se jednalo o stavební balíček, kdy jste do hry dostali Sféru země, která umožnila vykládání staveb v aktivní poloze, a kartou Dornodonova svatyně snížili vyvolávací cenu Dornodonových karet o 1. Ve chvíli, kdy jste úspěšně vyložili dvě Dornodonovy svatyně, stačilo mít 2 Mechanizmy, ty si střídavě vracet na ruku a namlátit soupeři, za kolik jste chtěli.

 

Následuje Šarlatánství, které si také v konstrukcích našlo svoje místo.

 

 

Milá posilovačka bojovníků. Výhodné bylo, že si hráč mohl vybrat každé kolo, jakou hodnotu posílí.

 

Teď vám představím kartu, kterou jsem sám rád používal při formátu NO-RARE. Jednalo se o Prokletý kořen.

 

 

Vzhledem k tomu, že nebývalo mnoho karet na ničení předmětů a neexistovaly karty typu přeruš kartu, vymyslel jsem a úspěšně hrával kombo Prokletý kořen a Plášť neviditelnosti. Plášť neviditelnosti po pasivovaní dal cílovému bojovníkovi schopnost neviditelnost a za 1 KB následně putoval tento neviditelný pěkně na hřbitov.

 

Dornodon v těchto sadách nejvíce posílil ve svých rasách (podtypech bojovníků), kde především qwargové dostali několik dalších zajímavých kousků (především kvůli nové rase nazvané Ošanga, kterou vám představím u bohyně  Sheran, jež byla zaměřena proti qwargům), ale pozadu nezůstali ani skřeti či varkaudaři.

Jedním z nových qwargů byl Praqwarg.

 

Velký létací bijec, který se svými rozměry (4 ÚČ i Ž) vymykal qwargovským zvyklostem. A jeho vyvolávací cena obsahující pro nás tehdy novou obětinu byla více než luxusní.

 

Pro potvrzení nástupu rasy Ošanga vyšly i qwargům karty, které se přímo odvolávaly na tuhle rasu. Jako příklad uvádím Qwargské dvojhnízdo.

 

 

Varkaudarům přibyli také zajímaví harcovníci. Varkaudarský bojový mistr byl klasický velký bijec spojitelný s ostatními varkaudary.

 

 

 Varkaudarský šaman pak umožnil varkaudarům konečně také trochu zrychlit a vytvořit z nich velmi nepříjemný bojovníkový balíček, který rozhodoval svou brutální silou na hradbách, která se bránila opravdu velmi obtížně.

 

Tak doufám, že se vám tato malá ochutnávka líbila a příště se spolu podíváme na Elenios.

 


Michal Brůha (redaktor)
K Wastelands jsem se dostal úplnou náhodou, když jsem sledoval bratrance s divnými kartami, o kterých tvrdil, že je nepochopím. A tak vznikla závislost trvající stále i v období, kdy hra vycházela neoficiálně, a karty jsme si překládali a tiskli doma defacto na koleni. Rád stavím decky z karet, které zůstali hráči opomenuté, ale mají potenciál a nezaslouží si zůstat v prachu alb.