Guide pro začátečníky – 5. díl (ukázková hra)

V dnešním díle průvodce začátečníka si „zahrajeme“ ukázkovou hru. Bude se sice jednat jen o velmi jednoduchou hru, protože popisovat tah od tahu a kolo od kola nějaký standardní match by vydalo skoro na knihu, ale aspoň to bude pochopitelné. Dále bude každá karta lehce popsána textem resp. linkem na její celé znění. Každý z hráčů bude hrát se třemi bohy.

Seznamte se tedy s hráčem Matějem a Viktorem, kteří mají poskládané fiktivní balíky ke hře. Na začátku si hodili kostkou a vyhrál Matěj. Ten tedy bude začínat.

1. kolo – Matěj (hraje boha Leah, Fairlight, Dornodon) – (20 Ž)

Obdrží 1 KB. Vezme si 5 karet do ruky z vrchu balíčku.

V ruce nyní drží karty – Brutální skřet, Kinetická detonace, Kru-blaOslabení jedince a Pradávný duch

Matěj přemýšlí, co za 1 KB vyložit. Do úvahy přichází Pradávný duch, jehož síla roste s počtem vyložených bojovníků, anebo Brutální skřet. Nakonec se rozhodne pro Brutálního skřeta, jelikož to je do úplného začátku velmi silná karta. Za 1 KB vyložíte bojovníka s vysokým ÚČ do zálohy v aktivní poloze. Jelikož už nelze moc co zahrát, přesune jej na hradby a zaútočí do Viktora za 4 Ž.

2. kolo – Viktor (hraje bohy Elenios, Raia, Sheran) – (16 Ž)

Obdrží 1 KB. Dobírá si do ruky šestou kartu. Prvních pět si bere na začátku společně se soupeřem a ve svém kole dobírá šestou. Nyní má v ruce – Vzplanutí duše, Vodouch, Rubínohřívý pegas, DemizraVíra v Raiu a Kyselinový flakon

Jelikož nemá Viktor v ruce nic, čím by si mohl navýšit KB ani nic za 1 KB, nezbývá mu, než ukončit své kolo.

3. kolo – Matěj (20 Ž)

V jeho druhém kole na začátku obdrží 2 KB, jelikož svůj 1 KB minule utratil, má nyní právě 2 KB. Nyní musí obětovat Brutálního skřeta, protože to je jeho Nevýhoda. Za takto obětovaného bojovníka nezíská ani komponent. Lízne si kartu a obdrží – Spoutaný skřet.

Matěj přemýšlí, co za 2 KB vyloží, a nakonec se rozhodne zahrát Pradávného ducha za 1 KB a následně za další 1 KB Spoutaného skřeta. Na Pradávného ducha tak položí žeton síly (obdrží +1 k ÚČ) za vyložení Spoutaného skřeta. Jelikož oba dva bojovníci do hry přišli aktivní, přesunuje je na hradby a následně zaútočí za 4 Ž.

4. kolo – Viktor (12 Ž)

Škoda pro Viktora, že Vzplanutí duše není za 1 KB, jinak by mohl reagovat a alespoň jednoho bojovníka by Matějovi zničil. Kouzla se mohou hrát i v kole protivníkově. Takto se neměl čím bránit. Ve svém druhém kole si přičítá 2 KB, a protože mu 1 KB z minulého kola zbyl, má nyní 3 KB. Líže kartu a došla – Černá vdova. Ta se mu nyní náramně hodí, neboť se do hry vykládá pomocí Nekronomie. Odhodí tedy 4 vrchní karty ze svého balíčku do Nicoty a vykládá ji aktivně do zálohy.

Dva silní bojovníci na hradbách soupeře je pro Viktora docela špatné. Chtěl by zahrát Vzplanutí duše, ale po pečlivém přečtení zjistil, že bude asi lepší ji pošetřit do soupeřova kola, protože nezapomněl, že v jeho kole mají všichni soupeřovi bojovníci obranný bonus +1/+1. Pokud by chtěl některého soupeřova bojovníka sundat, musel by poté ještě zaútočit Černou vdovou, ale možnost počkat si na soupeřovo kolo mu přijde lepší. Nechá tedy Černou vdovu na hradbách pro obranu a končí své kolo.

5. kolo – Matěj (20 Ž)

Matějovi v ruce zůstává Kinetická detonace, Kru-blaOslabení jedince a líže si Skřetí porodnici. Přičítá si 3 KB, z minula mu nezbyly žádné. Na Spoutaného skřeta pokládá žeton síly (+1 k ÚČ). Z hradeb stahuje Pradávného ducha a staví s ním Skřetí porodnici. Poté za 2 KB vyloží Kru-blu. Ten získá +1/+1, protože je ve hře Spoutaný skřet, zároveň dostane Pradávný duch za Kru-blu další Žeton síly. Kdyby to Viktor věděl, mohl pomocí Vzplanutí duše či Víry v Raiu zničit Spoutaného skřeta, ale neudělal to. Jelikož do hry přichází Skřetí porodnice aktivní, rovnou za vyložení Kru-bly (skřet) může do své zálohy vyložit kartu Skřetí válečník. Viktor až nyní hraje Vzplanutí duše a ničí onoho Skřetího válečníka, protože chce komponent, vyléčí si 3 Ž a lízne si kartu. To Matěje lehce naštvalo a pomocí Kinetické detonace alespoň ničí bránící Černou vdovu, takže jsou Viktorovy hradby nechráněné. Pradávný duch stavěl Skřetí porodnici, takže Matěj přesunuje na hradby Kru-blu a Spoutaného skřeta a útočí s nimi za 6 Ž. Poté své kolo končí.

6. kolo – Viktor (9 Ž).

Viktorovi v ruce zůstalo – Vodouch, Rubínohřívý pegas, DemizraVíra v Raiu, Kyselinový flakon a dobral Tyrkysový blátohoz. Za Vzplanutí duše ještě v Matějově kole dobral velmi silného Diamantového draka. Přičítá 3 KB, 3 KB již měl, ale v soupeřově kole utratil 2 KB za Vzplanutí duše. Proto má nyní 4 KB. Drak by jistě nadělal mnoho škody, ale je bohužel moc drahý. Za komponent vyloží Kyselinový flakon a následně jej obětuje. Zraní tím za 6 Ž Spoutaného skřeta, který umírá. Za 2 KB následně hraje Víru v Raiu. Chtěl by zničit soupeřova bojovníka, ale radši volí vyléčení za 5 Ž a líznutí karty. Dostal Nápoj energie. Nicméně někoho musí poslat na hradby, protože soupeř má stále 2 bojovníky. Posíleného Kru-blu a v záloze pasivního, ale taktéž posíleného, Pradávného ducha. Za 2 KB tedy hraje Vodoucha, kterého poté přesunuje na hradby. Kru-bla má základní ÚČ a Ž 3/2, má však žeton úrovně i obranný bonus, tak je nyní 5/4. Vodouch však disponuje dostatečným ÚČ, aby Kru-blu i tak zabil. Viktor přemýšlí, jestli tam nechat Vodoucha kvůli obraně, ale mohlo by se stát, že by soupeři došla nějaká karta, která by Vodoucha vyřadila ze hry, a tím by byly hradby nechráněné. Radši tedy zaútočí na Kru-blu a oba dva bojovníci odchází na hřbitov. Jelikož už nemá Viktor žádnou kartu, kterou by mohl vyložit, končí své kolo a modlí se, co přijde soupeři.

7. kolo – Matěj (20 Ž)

Matějovi na ruce zůstalo jen nevyzpytatelné Oslabení jedince. Tak trochu se modlí i on, aby mu došlo něco zajímavého. S jednou stavbou a jedním posíleným bojovníkem ještě nemá nic v kapse. Přičítá 4 KB, líže si kartu a tam Zirri,mrzutá kočka. Není to sice to, co chtěl, ale i tak dobré. Nezbývá mu, než ji vyložit a alespoň tak zbrzdit možný rozlet soupeře. Díky její schopnosti se sice přesune k Viktorovi do zálohy, ale každé kolo mu bude užírat 3 KB. Přesunuje na hradby Pradávného ducha, který má 2 žetony síly, a útočí za 4 Ž.

8. kolo – Viktor (9+5-4 = 10 Ž)

Viktor měl přičítat již 4 KB. Už se viděl, jak tam loupne pegase a ten hru obrátí v jeho prospěch, ale zákeřná kočka mu plány nabořila. Má tedy 1 KB. V ruce má nyní Rubínohřívý pegas, Demizra, Tyrkysový blátohozNápoj energie a Diamantového draka. Zahraje tedy z nouze aspoň Nápoj energie. Tím na konci svého kola získá 2 KB, vyléčí si 3 Ž a lízne si kartu. Protože už nemá co hrát, tak v podstatě ihned končí své kolo, bere 2 KB a líznul si Podprahové vnímání.

9. kolo – Matěj (20 Ž)

Má v ruce jen Oslabení jedince, přičítá již 5 KB a tam Leahův oltář. Jaké štěstí, protože se hodí pro Pradávného ducha, ale jelikož stavba není aktivní, přidá mu to +2/+2 až další kolo. Navíc za vyložení této karty musí odemlít 4 karty z balíčku do Nicoty. Zaútočí Pradávných duchem opět za 4 Ž.

10. kolo Viktor (10+3-4 = 9 Ž)

Viktorovi je jasné, že se musí Pradávného ducha nějak zbavit. Teď se chytá za hlavu, proč tam proboha nedal na hradby aspoň tu kočku? Sice je její schopnost velmi nepříjemná pro načítání KB, ale může se s ní normálně bránit i útočit. 2 KB získal za Nápoj energie, nyní přičte další 2 KB, kočka mu 3 sežere. Má tedy 4 KB, ale jeho záměr mu to nepřekazí. Líže si kartu a tam Lohd Havenův mazlíček. Taky dobrá karta, ale volí raději utratit všechny 4 KB za Rubínohřívého pegase. Jeho schopnost Anti-blokování 4 znamená, že zvýší max. hranici KB z 20 na 24. To je teď Viktorovi k ničemu. Nicméně jej následně posílá na hradby a velmi ocení jeho další schopnost. Kočkou zaútočí do Pradávného ducha, který má 2 žetony síly a obranný bonus, tedy to je bojovník 5/2. Nyní se mu hodí jeho žetony síly, protože Zirri má právě 5 Ž. I když Pradávný duch přežije, nyní šlo o to se zbavit Zirri, a to se podařilo. Jelikož už nemá hradby kdo bránit, proráží konečně Viktor Matějovu obranu, dává mu pegasem za 4 Ž a hlavně si vyléčí 5 Ž.

11. kolo Matěj (16 Ž)

Naštvaný Matěj, který už viděl Viktora na lopatkách, přičítá dalších 5 KB a nyní má 11 KB. Líže si kartu a tam Zombvír. No vida, tak že by přeci? Hlavně se mu aktivoval Leahův oltář, který přidává všem leahovým bojovníkům +2/+2. Viktor přemýšlí, jestli neměl nejdříve zničit pegasem stavby, ale už s tím nic neudělá. Matěj hraje Zombvíra a odhazuje z vrchu hracího balíčku 2 karty na hřbitov. No mohlo to být zajímavější, vyšší vyvolávací cena z těch dvou karet byla 3 KB, ani jedna odhozená karta nebyla nemrtvým bojovníkem, tedy je Zombvír bojovník s ÚČ a Ž rovno 3. Jelikož má Zombvír létání, může jít hned na hradby. Za Zombvíra navíc dostane Pradávný duch další, tedy již třetí, žeton síly. Viktorovy hradby brání pouze pegas, Matěj se rozhodne, že to riskne a zaútočí na pegase, který je s obranným bonusem 5/6. Pradávný duch je v základu 2/1, má 3 žetony síly, tedy je 5/1 a ještě mu přidá Leahův oltář +2/+2, je tedy 7/3. Zombvír je 5/5. Je jasné, že jen Zombvírem pegase nezabije, nicméně by na něj mohl útočit a prorazit hradby duchem. Matěj věří, že je Zombvír dostatečně silný, aby hru případně dohrál a proto duchem zaútočí do pegase. Tím oba dva odchází na hřbitov. Za 5 potom útočí do protihráče.

12. kolo Viktor (9+5-5 = 9 Ž)

Viktor má stále v ruce Demizra, Tyrkysový blátohoz, Podprahové vnímání a Lohd Havenův mazlíček. Naštěstí je kočka pryč a tak může přičíst plných 5 KB. Je mu jasné, že jeho healer pegas je v čudu, a jak to chvilku vypadalo nadějně, už to tak není. Líže si kartu a dostal Explodující kometu. Přemýšlí nyní, jaká zahraná kombinace karet mu přinese největší užitek. Ví, že Matěj má v ruce 1 kartu, otázka je, jakou. Matěj si nyní může vytrhat vlasy, protože mohl zahrát ve svém kole Oslabení jedince na pegase. S největší pravděpodobností by sice Viktor našel ve svém balíčku náhradu, ale tu by mohl vyložit jen do zálohy, navíc by ho nemohl přesunout na hradby, tedy by Matěj útočil za 12 Ž!. To se stává, když v zápalu boje kalkulujete a propočítáváte nejlepší kombinaci útoku. Viktor nyní rozhodně musí vyložit jednoho bojovníka, který bude bránit hradby, jinak by další kolo riskoval opět útok Zomvírem za 5. Nakonec volí Lohd Havenova mazlíčka za 2 KB, protože Tyrkysový blátohoz by přišel do hry pasivní. Dále mu chce trochu uškodit a zahraje očarování Podprahové vnímání. Zbývá mu tedy 1 KB. Rovnou si vyléčí 3 Ž na 12 Ž, a lízne si kartu. Tam Obří jestřáb. Ačkoli zajímavá karta, pokud má člověk plno životů či hodně karet na ruce, nyní se až tak moc nehodí. Má navíc už jen 1 KB. Posílá tedy Lohd Havenova mazlíčka bránit hradby a končí své kolo.

13. kolo Matěj (16 Ž)

V Matějové přípravné fázi se Viktor díky Podprahovému vnímání může podívat na 3 vrchní karty balíčku, dvě odhodit a jednu mu tam nechat. Samozřejmě vyházel to, co mu nadělá největší škody – tedy bojovníky, musel tam však jednu kartu nechat a zůstal tam – Vykradený poklad. Ten si Matěj nakonec líže. Přičítá 5 KB, má nyní 16 KB. Matějovi nezbývá, než zkusit Vykradený poklad vyložit, obětovat a líznout si za něj kartu. Štěstí stálo na jeho straně, protože mu došla skvělá karta – Čarovná Mirella. Nyní chtěl Viktor zahrát Demizru, ale bohužel zapomněl, že má jen 1 KB. Mirella přichází do hry aktivní, taktéž má schopnost Anti-blokování (tedy zvyšuje max. hranici KB) a Život:1. Mirellu rovnou posílá na hradby. Dále hraje Oslabení jedince, tím posílá Lohd Havenova mazlíčka ze hry, a i když Viktor ví, že jej tam má ještě jednou, ani se nesnaží ho hledat. Nemá čím přerušit Matějův útok, který platí 5 KB za schopnost Mirelly. Zombvír obdrží do konce kola +5 k ÚČ, tedy je 10/5, Mirella zaútočí za 2. Jelikož má Viktor 12 Ž, hru prohrává. Měl sice ještě v ruce Explodující kometu, bohužel neměl dostatek KB, aby ji vyložil, a i tak by asi prohru jen oddálil. Diamantového draka ani do hry nedostal, ten by možná leccos změnil, ale nestalo se.

Jak se zdálo na začátku vše jasné, se během pár karet může zcela otočit. I Viktor měl jisté možnosti, jak se z polomrtvého stavu vzkřísit. Nyní by následovala hra, kde výhodu začínajícího hráče má ten, co minulou hru prohrál a kdo ví, jak by taková hra dopadla? Samozřejmě se jedná jen o modelový případ, ale jasně demonstruje, že dokud máte karty v ruce, nějaké ty KB, stále hrajete. Nikdo a nikdy nemá v této hře nic jisté…a to je nádhera karetní hry Wastelands!

V příštím a posledním díle se podíváme spíše na fungování hráčské komunity v rámci ČR a na organizované hraní (turnaje), kterých se můžete zúčastnit a hrát o skvělé ceny.

 

 

 


Michal Slivečka (redaktor)
Jednou někdo před 15 lety dotáhl do třídy pár karet Wastelands. Tak mě ta hra chytla, že snad co přestávka, to partie. Sehrál jsem jich stovky. Nyní jsem rád, že se opět mohu vrátit k zápolení s novými edicemi. Jsem ale „stará škola“, mám rád mlátičky mezi bojovníky, které sem tam opepřím boostem nebo kouzlem. Dnešní control balíky mě moc nebaví.