DRAFT: Dobře nebo špatně?

Zdravím všechny hráče i hráčky!

Dneska bych se rád zaměřil na formát Draft, ale z trochu jiného úhlu. Nechci rozebírat či vysvětlovat, co to draft vlastně je ani jaký pick je dobrý a jaký naopak špatný, spíš bych se rád tak nějak zamyslel nad tím, které karty se berou nejčastěji a proč tomu tak je, prostě načrtnout své dojmy a postoje k současnému limited formátu ve Wastelands.

Fotka uživatele Lad Sop.Fotka uživatele Lad Sop.

 

Jak jistě všichni víte…
současným formátem pro draftování Wastelands je 3x Věčnost, a tak tomu bude minimálně do MČR, kde bude tento formát nejdůležitější. Nikdy jsem nebyl v limited nijak skvělý a ani mě moc nebavil, nicméně při mém „poloprofesionálním“ hraní hry Magic:the Gathering, bylo nutností ovládat aspoň základy limited hraní, jenž tvořilo naprostou nutnost, pokud jste chtěli podávat aspoň trochu stabilní výsledky. No samozřejmě se stalo, že jsem si nakonec Draft oblíbil a neustále žasnul, kolik archetypů či strategií mohlo být po každé sadě úspěšných. A je to právě diverzita a neustálé obměňování cardpoolu, díky čemuž je tento formát v M:tG nejpopulárnějším formátem vůbec. Abych pravdu řekl, nepamatuju si, že bych nějaký draft Wastelands absolvoval již v „pravěku“ za dob Základní sady a ani vlastně nevím, jestli se tehdy vůbec nějaký pořádal. To je taky hlavní důvod, proč jsem byl nyní ze začátku svého znovuhraní (těsně před vydáním Věčnosti) k tomuto formátu dost skeptický, přecejen rozdílů oproti Magicům je na první pohled mnoho (počet karet v boosterech, skladba boosterů apod.) a navíc sady v M:tG jsou přímo na limited designovány a testovány, o čemž jsem v případě Wastelands díky kartám generálů dost pochyboval.

  

 

Nicméně ihned po preview…
Věčnosti se drafty i přesto rozjely ve velkém, což je dobře, protože slouží jako zdroj nových karet, ale i jako skvělý start pro nové hráče, protože si vyzkouší opravdu všechny aspekty hry i mechaniky, včetně těch, které třeba ve standardu nejsou úplně běžné. Ale zpět k mým obavám. Nejvíc mě zarazilo, že Věčnost obsahuje nejméně karet v raritě common a celá polovina sady jsou vzácné karty, což je aspoň pro mě světový unikát a nikdy v životě jsem se s takovým složením sady nesetkal. Měl jsem obavu, jelikož na draftu jsou alfou i omegou common a uncommon karty, že sada bude naprosto nedraftovatelná. Vždyť čísla hovoří jasně, šance přes 70% na konkrétní common kartu v rozbaleném boosteru zní naprosto děsivě. Jaké bylo tudíž mé překvapení, když se sada nejenže dala draftovat, ale že o formát je i mnohem větší zájem, než tomu bylo s Vládci osudu (zdravím Archaixe s Magiroxem).

  

 

Po pár měsících…
hraní limited tady tedy nemáme mrtvý formát, ale zdatného soupeře pro oblíbený standard. Ale proč tohle všechno vlastně píšu? Protože všechno není tak růžové, jak se na první pohled zdá, a to především díky kartám ganoidů. Jistě jste si všichni všimli, že na každém draftu hráči postaví téměř v polovině případů ganoidí balíček a turnaj se tak zvrhne v souboje ganoidů s generálem a ganoidů bez něj. Určitě to není takový problém jako ve Vládcích, kdy Archaix či Magirox vyhrávali hru sami o sobě, nicméně si myslím, že pozornost si to jistě zaslouží. Na posledních dvou draftech, na kterých jsem byl, vždy dominoval ganoidí balíček, ideálně s Pánem ganoidů v čele, doplněný o X kusů nemluvňat, 5 – 7 Ganoidích písařů apod. Tahle situace, alespoň částečně, reflektuje přesně ty obavy, které jsem měl výše, a to, že šance picknout Ganoidního písaře či Ganoidího dělníka je tak vysoká, že skoro v každém boosteru budou oba.

Fotka uživatele Lad Sop.

 

Ano, vím, že vždycky bude dominovat nějaký typ balíčku, ale tento extrém je až úsměvný, když si vzpomenu na situace z Brna, kde lidi plakali a málem se sebepoškozovali, když se jim nepovedlo nabrat Pána ganoidů do balíčku 🙂 Co tedy nám ostatním, co jsme nepropadli ganoidímu šílenství, tedy zbývá? Cest je hned několik, předně tedy „topit“ klíčové karty jako Pána ganoidů, Ganoidského písaře či Vrchního ganoidského důstojníka. Tohle je solidní varianta, protože jak písař, tak důstojník fungují dobře i jako výplně pro neganoidské strategie. Myslím si, že tyto debaty ještě naberou na intenzitě, protože jak jsem psal výše, draft je letos klíčovým formátem na Mistrovství republiky, a to právě ve formátu 3x Věčnost.

  

 

Na co se tedy připravit na Mistrovství republiky?
Je víc než jisté, že ganoidi budou stále dominovat, nejlepší cestou tedy bude pickovat co nejdříve silné Rhattovy common karty, doplněné top kartami ostatních bohů. Nejvíc možností je samozřejmě v nejsilnějších barvách, tedy v černé, zelené a červené. Namátkou třeba Silmilská nemluvňata, Háj Matky země, Dekirda, smrtka, Davová hysterie a spoustu dalších. Bílá nabízí asi nejlepší globální zabíjení formátu, Explodující kometu, fialová zase skvělý discard v podobě Brány chaosu či silnou uncommon bytost Orglingského konšela.

  

 

Děkuji všem, co dočetli až sem a věnovali svůj čas mým myšlenkovým pochodům a těším se na vás opět u nějakého super turnaje či v diskusi na našem Facebooku 🙂


Vladimír „Scyther“ Hula (šéfredaktor)
S Wastelands začal kdysi v pravěku, když v časopise ABC rozbalil Varkaudaří nemluvně. Od té doby zkusil celou škálu karetních her, od Wastelands, přes Lord of the Rings TCG, VS System, Pokémon TCG, World of Warcraft TCG a nakonec Magic: the Gathering. Poté vyměnil v roce 2014 svět papírových kartiček za svět digitální, kde působil v týmu Key4You jako hráč Hearthstone. Když zjistil, že Wastelands opět vycházejí, volba byla dost jednoduchá. Nejraději má rychlejší balíčky, ale experimentuje v podstatě s každou konstrukcí. Nejoblíbenější barva je zelená, ve WST zastoupená kartami bohyně Sheran.